Geldzaken en verzekeringen

Geldzaken

Waar en hoe kan ik mijn geldzaken regelen aan boord?
Daarvoor kun je terecht bij de Crew Bank, een bank speciaal voor de bemanning. Bij aankomst krijg je een Crew Bank Account (CBS-account) op je eigen naam. Op dit account kun je geld (laten) storten en kun je bijvoorbeeld geld opnemen en je crewfees betalen. De Crew Bank is elke werkdag geopend van 8.30-12.00 uur en van 13.00-16.00 uur.

De Crew Bank gebruikt een softwareprogramma dat door Mercy Ships is ontwikkeld. Je kunt je account online bekijken via Navigator, het intranet van Mercy Ships. Je krijgt hierover uitleg als je aan boord bent. De bank is niet verbonden met andere banken. Je geld is opgeslagen op bankrekeningen van Mercy Ships. Als je vertrekt, krijg je het geld dat nog op je bankrekening staat, mee als contant geld, via een cheque of kan het worden overgeschreven naar je eigen rekening thuis.
Hoe krijg ik het geld op mijn bankrekening aan boord?
Daar zijn vier manieren voor. Door middel van:
1) Supporters die geld naar je overmaken via Mercy Ships.
2) Creditcard (Visa, MasterCard, Amex, Discover) (3% transactiekosten).
3) Contant geld (alleen USD, GBP en EUR worden geaccepteerd)
4) Reischeques (alleen de valuta’s USD, GBP en EUR worden geaccepteerd)

1) Supporters
Tijdens de aanmeldingsprocedure (fase Pre-service) ontvang je een mail van de afdeling FinACE (Financial Accountability, Coaching and Encouragement) in Texas, waarin je kunt aangeven dat je door je achterban gesponsord zal gaan worden. Je ontvangt dan een Designation code van het Amerikaanse kantoor. Jouw achterban kan vervolgens doneren op IBAN: NL 75 ABNA 04 11 46 77 78, Mercy Ships Holland, o.v.v. <jouw Designation code> <jouw naam>. Mercy Ships Holland is een ANBI, dus de giften zijn aftrekbaar van de belasting.

De giften op jouw naam worden overgemaakt naar het hoofdkantoor in Texas. De financiële afdeling zorgt dat het geld op het schip terechtkomt. Elke 7e en 22e van de maand krijg je de donaties op je CBS-account. Houd er rekening mee dat een bedrag minimaal drie weken voor deze data naar Mercy Ships moet zijn overgemaakt, voordat het op je CBS-account komt te staan.

Let op! Regel je je fondsen op deze manier, dan wordt iedere twee weken 3% van je giften ingehouden, met een maximum van 15 euro per keer. Krijg je 1000 euro aan giften, dan krijg je 985 op je rekening. Krijg je 100 euro aan giften, dan wordt er 97 euro gestort.

Zodra het hoofdkantoor in Texas je giften heeft verwerkt, krijg je in principe iedere twee weken een overzicht van het geld op je bankrekening (als er giften zijn bijgekomen).

Het bedrag dat nog op je account staat als je weer naar huis gaat, kan naar je bankrekening thuis worden overgemaakt. Ben je minder dan een jaar aan boord geweest, dan blijft je designation code nog twee weken na je vertrek van boord geldig. Ben je langer dan een jaar aan boord geweest, dan blijft deze na vertrek vier weken geldig.

2) Creditcard
Er worden vier soorten creditcards geaccepteerd aan boord: MasterCard, Visa, American Express en Discover. Je kunt geen bankpas van je bank gebruiken als er geen logo van MasterCard of Visa op staat. MAESTRO-cards zijn niet toegestaan. Via je creditcard kun je bij de Crew Bank geld op je CBS-account laten storten. Als je op de Africa Mercy via je creditcard geld opneemt, wordt dit gezien als een aankoop in de Verenigde Staten. Wanneer je je creditcard gebruikt, wordt 3% van het opgenomen bedrag gerekend als kosten voor de transactie. Wil je dus 100 euro opnemen, dan krijg je 97 euro. Die drie procent zijn niet voor Mercy Ships, maar voor het creditcardbedrijf.

3) Contant geld
In de Crew Bank worden geaccepteerd: Amerikaanse Dollars (USD), Britse Ponden (GBP), Euro’s (EUR) en de lokale valuta van het land waarin het schip ligt.

4) Reischeques
Reischeques worden geaccepteerd indien het gaat om een bedrag in Amerikaanse Dollars (USD), Britse Ponden (GBP) of Euro’s (EUR). Er zijn geen extra kosten verbonden aan het storten van reischeques.
Hoe betaal ik mijn crewfees (verblijfkosten aan boord)?
Ga je voor een maand of langer aan boord, dan is het slim om het via je Crew Bank Account (je bankrekening aan boord) te laten lopen. Zorg dan dat je zes weken voor vertrek het bedrag hebt overgemaakt naar Mercy Ships Holland onder vermelding van je Designation Code (zie de vraag hierboven voor uitleg). Zonder Designation Code komt het geld terecht bij de algemene doelen van Mercy Ships.

Je kunt je crewfees ook betalen met je creditcard, een cheque of met contant geld. Deze opties zijn met name handig als je voor minder dan een maand aan boord gaat. Gebruik je je creditcard, dan wordt er door de creditcardmaatschapij 3% transactiekosten in rekening gebracht.
Na mijn verblijf aan boord wil ik nog verder reizen, kan ik hiervoor geld aan boord opnemen?
Vanwege de beperkte hoeveelheid contant geld aan boord, is dit niet mogelijk. Heb je plannen om andere landen te bezoeken voor je naar je thuisland gaat, neem dan het geld van tevoren mee. Je kunt het in de kluis aan boord opslaan.
Kan Mercy Ships me helpen met het werven van fondsen?
We hebben bij Mercy Ships Holland allerlei materialen die je kunt gebruiken bij presentaties en het onder de aandacht brengen van je werk als vrijwilliger. Vraag ze aan via www.mercyships.nl/materialen.
Hoeveel geld ben ik als individu kwijt als ik aan boord ga als vrijwilliger?
Maandelijks betaal je een bedrag aan Mercy Ships, de crewfee, waarmee je je verblijf aan boord bekostigt (kost en inwoning (ook de maaltijden)). Dit bedrag hangt af van de termijn en je functie en bedraagt maximaal 700 dollar. Ga je voor langere tijd aan boord, dan dalen je maandelijkse crewfeekosten, kijk voor een overzicht op deze pagina.

Bij dit bedrag komt nog je eigen ‘zakgeld’: geld voor uitjes, aankopen in het land etc. Dit bedrag heb je zelf in de hand. We gaan uit van zo’n 200 euro per maand. Hou naast je crewfees en zakgeld rekening met de vliegtickets, vaccinaties en andere uitgaven die nodig zijn voor je reis. Het bedrag kan je misschien afschrikken, maar voor velen is dit mogelijk geworden door acties, presentaties en een achterban die gul gaf. Wij kunnen je helpen met materialen en ideeën.
Hoeveel geld zijn we als gezin aan boord kwijt?
De kosten die je als gezin per maand kwijt bent, zijn van verschillende factoren afhankelijk. Van de lengte van het verblijf (dat bepaalt de hoogte van de crewfees), de vliegtickets, je verzekeringen, je levensstandaard en het land waar het schip verblijft. Madagaskar was bijvoorbeeld veel goedkoper dan Benin, maar de reis ernaartoe was weer veel duurder. Ga uit van ongeveer 1500 USD per maand (zo’n 1300 euro).
Hoe kan ik aan boord betalen, bijvoorbeeld voor producten in het winkeltje aan boord?
Voor aankopen op de Africa Mercy kun je bij de Crew Bank geld op je badge laten zetten. Deze fungeert dan als een soort pinpas. De prijzen aan boord worden in Amerikaanse Dollars (USD) aangegeven.


Verzekeringen

Hoe zit het met verzekeringen als ik als vrijwilliger aan boord ga?
> Ik ga negen maanden of korter:
Als je aan boord gaat, ben je in ieder geval verzekerd voor repatriëring (TTc). Daarnaast moet je zelf zorgen voor je ziektekosten- en je reisverzekering. Wij bevelen graag OOM Verzekeringen aan. Vink op je Pre-Arrival Form, bij ‘Health and evacuation insurance information’, onder het kopje ‘less than 24 months’ het eerste vakje aan.  
> Ik ga langer dan negen maanden:
Wij bevelen in dit geval Z&P Advies, Gabriël Financiële Bescherming en EZA aan. Bij hen kun je ook terecht met vragen over de belastingdienst, het (eventueel) uitschrijven bij je gemeente en dergelijke.
Wat is het verschil tussen een reisverzekering voor (vrijwilligers)werk en een reisverzekering voor vakantie?
Heb je een reisverzekering voor vakantie, dan ben je niet verzekerd in geval van diefstal op de Africa Mercy. Heb je een reisverzekering voor (vrijwilligers)werk, dan wel.