Maritieme/technische vrijwilligers

Werken aan boord

Heb ik mijn zeemanspapieren nodig?
Niet per se. De bemanning op de brug en in de machinekamer bestaat uit personeel met en zonder zeemanspapieren, dit is afhankelijk van de positie. Kijk op apply.mercyships.org voor de functies en de functie-eisen.
Geldt de tijd aan boord ook als 'sea time'?
Jazeker, voor de Nederlandse vrijwilligers geldt elke dag die aan boord is doorgebracht als 'sea time'.

Welke certificaten zijn vereist om aan dek of in de machinekamer te werken?
Ook dit hangt af van de positie. Alle technische bemanningsleden moeten beschikken over een geldig certificaat van de Basic Training (BT) volgens de STCW-normen. Voor bemanningsleden met een licentie is een geldig certificaat van bekwaamheid vereist, in aanvulling op de andere specifieke eisen die in de functieomschrijving staan vermeld. Mis je een certificaat? We kunnen je wellicht helpen aan bepaalde certificaten via ons Maritime Training Center. Als je vragen hebt, neem dan contact op met Inge den Hollander (inge.denhollander@mercyships.nl).
Ik wil graag carrière maken in de maritieme sector, maar ik heb nog geen ervaring. Kunnen jullie mij helpen?
Dat kan, neem voor de mogelijkheden contact op met Inge den Hollander via inge.denhollander@mercyships.nl.
Waar kan ik meer informatie vinden?
Voor maritieme/technische vrijwilligers is er een speciale Facebookpagina. Kijk hier voor meer informatie of neem contact op met Inge den Hollander (inge.denhollander@mercyships.nl / 010-3107901).

Africa Mercy/Mercy Ships

Hoe vaak is de Africa Mercy op zee te vinden?
Het jaarschema ziet er zo uit:
8-10 maanden in de haven gedurende de werkperiode in Afrika (augustus-mei)
6-8 weken op de werf en in droogdok (juni-juli)
4-6 weken varen van en naar de Afrikaanse havenstad en de werf (begin juni/begin augustus)

Vooral in de zomer tijdens de periode op de werf en in droogdok zijn er veel technische vacatures.
Waarom registreert Mercy Ships zijn schepen op Malta?
Dit doen we vanwege het internationale karakter van onze organisatie. Malta is een van de weinige vlaggenstaten die weinig beperking legt op de nationaliteiten van de technische bemanningsleden.
Voldoet Mercy Ships aan de veiligheids- en milieuvoorschriften?
Malta onderschrijft de IMO-verdragen, inclusief SOLAS, MARPOL, ISM, ISPS en STCW. Wij voldoen aan deze en andere internationale regelgeving, zoals onderzocht en gecontroleerd door de aangesloten organisaties van de International Association of Classification Societies (IACS). Malta legt daarnaast, als lid van de Europese Unie, aanvullende nationale regels op waar het schip aan moet voldoen.
Vanaf welke rang krijg je een eenpersoonskamer?
In principe heeft elke officier een eigen hut.