‘Ik ben iedere keer weer onder de indruk van het werk aan boord’

Jan van den Bosch, onder meer bekend als presentator van Hour of Power, is al jarenlang “met veel liefde” betrokken bij het werk van Mercy Ships. Als bestuursvoorzitter van Mercy Ships Holland is hij onlangs voor een internationale vergadering weer aan boord geweest van de Africa Mercy. We vroegen hem naar zijn ervaringen.

Jan, je bent in mei een aantal dagen aan boord geweest voor een internationale bestuursvergadering van Mercy Ships. Wat houdt dit in en wat wordt er tijdens zo’n overleg zoal besproken?
“De internationale bestuursvergadering (International Board of Directors) is een vergadering met alle voorzitters van de landenkantoren van Mercy Ships. We komen twee à drie keer per jaar bij elkaar en daarnaast overleggen we regelmatig via Skype. Het is dus tijdsintensief. De bestuursvergadering van onlangs vond deze keer plaats op de Africa Mercy.”

“We krijgen tijdens dit overleg veel specifieke informatie, zoals een update over het nieuwe schip, dat momenteel in China wordt gebouwd. Drie jaar geleden is er met de bouw begonnen. In mijn ogen was het toen erg ambitieus, maar het project verloopt voorspoedig, we worden rijk gezegend.”

“Ook spraken we met elkaar over de toekomststrategie van Mercy Ships. Zo zullen we over enkele jaren 3000 bemanningsleden per jaar moeten faciliteren op beide schepen. Een enorme uitdaging! Daarbij zoeken we in dit alles naar het plan van God. Hoe kunnen we gehoorzaam zijn in datgene wat Hij van ons vraagt?”

Hoe kijk je terug op deze ontmoeting met het internationale bestuur?
“Ik ben uiterst positief. Er was een open en hartelijke sfeer. Mercy Ships is een complexe organisatie over de hele wereld.  Elk kantoor met zijn eigen uitdaging, voor zijn eigen land. De mooie ontwikkeling van het nieuwe schip zorgt voor veel opwinding. Begin 2019, als het nieuwe schip in de vaart komt, vertrekt het eerst naar de Filippijnen, waar het wordt afgebouwd. Bijzonder is dat er ook op dit schip Afrikaanse artsen en verpleegkundigen worden getraind. Niet alleen het aanbieden van operaties is belangrijk, maar ook het opleiden van mensen in het land zelf, zodat er een waardevolle erfenis wordt achtergelaten.”

Heb je naast vergaderen ook tijd gehad voor andere activiteiten?
“Ik ben wat langer aan boord gebleven en heb de Nederlandse bemanningsleden ontmoet. Zo heb ik een middag opgetrokken met alle Nederlandse vrijwilligers. Ik volg graag ook patiënten die aan boord komen. Zo ontmoette ik Michael. Hij had een enorm gezwel aan zijn gezicht en hij werd door zijn omgeving gezien als ‘outcast’. Inmiddels is hij geopereerd en heeft hij een nieuw gezicht gekregen. Voor hem betekent dit een compleet nieuw leven. Ik zie dan echt weer de impact van deze liefdevolle zorg.”

“Ik heb mateloos respect voor onze vrijwilligers. Sommigen denken misschien dat het voornamelijk een gezellige boel is op het schip, maar in de praktijk is het ook hard werken. Het schip ligt tussen de hijskranen in en er is in de buurt weinig te beleven. Geen westerse bedrijvigheid zoals wij dat kennen. Iedereen die ik spreek is oprecht gemotiveerd. Je moet gaan voor je missie, anders lukt het simpelweg niet.”

Heeft dit bezoek jouw enthousiasme voor Mercy Ships versterkt?
“Absoluut. Ik houd van Mercy Ships. En ben iedere keer weer onder de indruk.”

Mercy Ships Holland heeft als pay-off: ‘…omdat ieder mens kostbaar is’. Wat merk je daarvan aan boord?
“Het is in elke stap zichtbaar en voelbaar. Er is een ongekende liefde voor de patiënten. In plaats van snel en efficiënt de operaties uit te voeren, is er persoonlijke aandacht en genegenheid. Ook voor de patiënten is het een grote stap om aan boord te komen. Denk je eens in: je reist dagenlang door het binnenland, om zomaar je vertrouwen te stellen in blanke mensen die zeggen je te kunnen helpen.
Door de liefde die gegeven wordt gaan deze mensen vol vertrouwen een operatie in. Er is liefde onderling en die is er ook voor de patiënt. De mens is kostbaar. Iedereen is in dienst van de opdracht van Jezus. We geven mensen niet alleen hoop voor vandaag en morgen, maar hoop voor de eeuwigheid, dat is een hele hoop. Dit is wat mij drijft.”

Waarin is Mercy Ships als goed doel uniek?
“Er is maar één varend ziekenhuis voor de allerarmsten. We hebben de mogelijkheid om ons geloof handen en voeten te geven. Dat raakt mij in het werk. Het wordt elke dag in praktijk gebracht. We zijn een prachtige club met donateurs, vrijwilligers en betrokkenen over de hele wereld. Er is een enorme bevlogenheid. Het is een wereldomspannend netwerk. Allemaal in dienst van de allerarmsten.”

Welke rol speelt Mercy Ships Holland in het grote geheel van Mercy Ships?
“Wat de financiën en het faciliteren van vrijwilligers betreft, we zijn het vierde belangrijkste kantoor wereldwijd. Daarnaast is er veel waardering voor ons European Distribution Center in Rotterdam. Nederland is namelijk al jaren verantwoordelijk voor de bevoorrading van de Africa Mercy en straks ook voor het nieuwe schip, onze rol zal dus groter worden.”

Wat is jouw droom voor Mercy Ships?
“Mijn droom is dat de twee schepen die we straks in de vaart hebben voor heel veel mensen tot zegen en hoop mag zijn. De nood is nog altijd enorm groot. Afrika is een continent in ontwikkeling, maar de nood blijft overweldigend. De uitdaging die voor ons ligt is groot. Ik hoop dat het Nederlandse kantoor, met haar toegewijde medewerkers, nog verder zal groeien en bloeien voor de noodlijdende mensen in Afrika.”

Waarom zou iedereen Mercy Ships moeten steunen?
“Daar kan ik heel kort over zijn: Waarom niet?”
Back to overview?>