Reisverslagen van de Arctic Challenge

15-01-2018
De Arctic Challenge is begonnen en de teams zijn onderweg. De teams Mercyships.nl en Ice, Earth & Fire rijden allebei voor Mercy Ships. Hieronder de reisverslagen van team Mercyships.nl.

Steek deze twee teams een hart onder de riem en ondersteun hun inzet voor Mercy Ships met een donatie!

Hieronder de reisverslagen van team Mercyships.nl. Bekijk hier de foto's van de reis.

Dag 1 - etappe 1

We zijn op zaterdag 12:30 vertrokken uit Zaltbommel. Om ons eerste coördinaat te achterhalen hebben we een hint gekregen die we na wat puzzelen bracht naar Molkom in Zweden, 1375km van ons vertrekpunt. Omdat we de kortste route moeten rijden zijn we via Denemarken met de pont naar Zweden gevaren. Gaandeweg veranderde het landschap en werd het winterse landschap zichtbaar. Zaterdag op zondag nacht om 03:16 hebben we ons gemeld bij de organisatie en hebben we ons tweede coördinaat ontvangen, 531km verder in Krokom (Zweden). Het grootste gedeelte van deze deeletappe hebben we gereden in het donker, maar de schoonheid van het land werd toch al goed zichtbaar. Door goed af te wisselen en (proberen) te slapen zijn we om 10:40 veilig aangekomen op de tweede locatie. Na ontvangst van het derde coördinaat zijn we vertrokken naar Töre (Zweden) waar we na 632km om 18:44 zijn aangekomen. Onderweg alleen maar mooie beelden, veel ijswegen en oneindig veel bomen en sneeuw. In Töre hebben we het laatste coördinaat ontvangen, Sirkka (Lapland) Finland. Dit prachtige laatste traject hebben we in 3:30 afgelegd waardoor we uiteindelijk 34 uur na ons vertrekmoment uit Zaltbommel op onze eerste eindbestemming zijn aangekomen, totale kilometers: 2711. Morgen hebben we een rustdag, dinsdag navigeren we verder.

arctic challenge team mercyships.nl


Dag 3 - etappe 2

9:00 uur (Finse Tijd) hebben we ons volgende coördinaat ontvangen, N: 69.088044 O: 19.246729, we vertrekken naar Noorwegen. Na ons vertrek vanuit Levi rijden we over uitgestrekte ijs wegen richting de grens van Noorwegen. De lange weg die we volgen loopt langs een rivier die de grens tussen Finland en Noorwegen aangeeft. Onderweg veranderd het landschap van dennenbossen naar een desolate toendra, de natuur heeft hier zichtbaar last van de temperatuur. In de verte nadert ons wat lijkt een vrachtwagen, wanneer deze ons nadert blijkt het een sneeuwschuiver te zijn die ons volledig in een wolk van stuifsneeuw doet belanden.  Zo af en toe zien we een  in de verte een woning, verder is het gebied verlaten, het is het voor ons moeilijk voor te stellen dat je hier kan wonen. De wind speelde met de sneeuw en zorgde voor enorme sneeuwstormen die het zicht bemoeilijkte. De grensovergang met Noorwegen was zo slecht zichtbaar dat we stapvoets hebben moeten rijden. Na de grens hadden we de keuze tussen de langere “snelweg” of een iceroad die ons in minder kilometers naar het coördinaat zou brengen. Aangezien we nog voldoende tijd hadden hebben we de iceroad genomen. Om 13:37 zijn we aangekomen op ons eerste coördinaat, Storsteinnes Noorwegen. Na het contact met de organisatie hebben we het laatste coördinaat ontvangen, Harstad Noorwegen. Er waren diverse keuzen qua route, waarbij wij dachten de kortste route te nemen. Helaas bleek halverwege dat onze keuze niet de meest optimale variant was en hebben we op onze concurrenten minuten prijs moeten geven. Morgen gaan we ons best doen om deze achterstand weg te werken.

AC3


Dag 4 - etappe 3

Vandaag starten we vanuit Harstad (Noorwegen) en rijden we richting de Lofoten, een prachtige eilandengroep voor de kust van Noorwegen. De opdracht was ditmaal anders dan normaal, in plaats van het ontvangen van ons volgende coördinaat werd ons een drietal coördinaten verstrekt. Ook nu was de opgave om een zo kort mogelijk route te plannen en daarbij alle drie de coördinaten aan te doen. Na wat puzzelen hadden we de optimale route uitgezet en zijn we vertrokken richting Lofoten. Helaas bleek al snel dat we de eerste overvaart met de ferry niet zouden gaan halen, we hebben hier 60 minuten moeten wachten wat onze eindtijd niet zou bevorderen. Al rijdend langs de fjorden werden we keer op keer getrakteerd op prachtige aangezichten, ruige landschappen en mooi gekleurde luchten. Rijdende over de eilanden hebben we de eerste twee coördinaten aangedaan (o.a. Andenes) en zijn we daarna vertrokken richting Lødingen om daar de ferry te nemen richting Bognes. Ons laatste coördinaat was de kustplaats Bodø, na de ferry nog een rit van ruim 3 uur en 210km. De verraderlijke ijs wegen zijn als het donker is niet het enige risico, elanden en rendieren zoeken met donker de wegen juist op. Na een lange rit kwamen we na 3 uur om 21:30 aan in onze eindbestemming voor de dag. Nu snel dineren en slapen zodat we uitgerust aan de volgende etappe kunnen starten.

AC4


Dag 5 - etappe 4

We hebben een bijzondere nacht achter de rug. Er was rond 2:00 een kans om het Noorderlicht te bewonderen dus hebben we de wekker gezet. We zijn met een aantal rijders naar een uitzichtpunt gereden waar het donker was. De snijdende wind en temperaturen van -18 zorgden er voor dat buiten rond lopen geen pretje was. Helaas heeft men geen invloed op de natuur en hebben we dit schouwspel niet mogen waarnemen, we keerde onverrichte zaken terug naar het hotel om daar nog van een paar uurtjes slaap te genieten. Om 04:45 schrokken we wakker van een alarm, het brandalarm zou bleek al snel. Het totale hotel moest ontruimd worden waardoor 35 teams ineens om 5:00 in de lobby stonden. Na een controle van de brandweer mochten we weer naar onze kamers toe en hebben we opnieuw getracht een paar uurtjes te slapen. We zijn uiteindelijk om 10:00 uur vertrokken naar ons eerste coördinaat, deze bracht ons via de bergen naar Zweden. We hadden een route gevonden die ons veel kilometerwinst zou opbrengen, dit was echter geen doorgaande route en dus minder goed onderhouden. We hebben 90 kilometer over een sneeuwweg gereden die glad en verraderlijk was, maar dit stuk was waarschijnlijk het mooiste wat we tot nu toe hebben gezien. De hoeveelheid sneeuw die overal lag, huizen voorzien van een meter sneeuw en bomen zo wit dat je de takken bijna niet kon zien. In de verte doemde een afzetting op, het zou toch niet zijn dat de brug gestremd was. Gelukkig bleek het geen afzetting maar een waarschuwing dat er maximaal 2000kg over de brug mocht rijden, dus we konden door. Aan het eind van deze prachtige weg arriveerde we op ons eerste coördinaat, na contact met de organisatie kregen we ons tweede en laatste coördinaat van de dag uitgereikt. Het laatste stuk van 150km zou ons naar Lycksele (Zweden) brengen. Aangezien het al weer donder was hebben we minder van de omgeving kunnen zien dan het eerste stuks. Het laatste deel hebben we over een snelweg gereden waardoor we redelijk snel bij onze eindbestemming voor de dag zijn aangekomen, Lycksele. Morgen zullen we starten om flink af te gaan zakken en zal het een zware lange rit worden.

AC5


Dag 6 - etappe 5

We vertrekken vanuit Lycksele (Zweden) naar ons volgende coördinaat, N:61.960851 O:15.358075. Na wat puzzelen en rekenen hedden we een route uitgestippeld die ons via wat binnenwegen in de (wat wij denken) kortst mogelijke kilometers zou brengen naar ons tussencoördinaat. De keuze voor de binnenwegen heeft ons geleid door wat mogelijk het mooiste stuk van deze Challenge was. De wegen waren dit keer niet bedekt met een dikke laag ijs, maar met een dik pak sneeuw. Glibberend en glijdend door bochten hebben we ons continu verbaasd over de pracht van het landschap. Door de sneeuw is sturen moeilijk, maar hier zie je duidelijk dat de door Mobility Center beschikbaar gestelde Volvo XC60 gemaakt is voor deze omstandigheden. Gaandeweg dit prachtige stuk begon het te sneeuwen wat de omstandigheden verder vermoeilijkten. Na aankomst op ons eerste coördinaat en contact met de wedstrijdleiding werd het volgende coördinaat, de eindbestemming voor vandaag, aangeleverd. Het tweede deel van de dag bracht ons naar Karlstad (Zweden). Helaas bleek onze benzinetank niet genoeg benzine te bevatten om het volgende tankstation te halen zonder hiervoor om te rijden en kostbare punten te verspelen. Onze reserve jerrycan met benzine bleek de uitkomst waardoor we op onze route wel een tankstation konden aandoen. Het laatste stuk van de etappe hebben we veelal over de grote weg gereden en veel kilometers weg gewerkt, we moeten immers weer zakken aangezien we over twee dagen weer aan moeten komen in Zaltbommel. Doordat het nog steeds vroeg donker is hebben we het laatste deel van de etappe in het donker gereden. Na 861 kilometer en 11:54 uur sturen zijn we aan gekomen in Karlstad.
Terug naar overzicht