Ons nieuwe ziekenhuisschip, De Global Mercy, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt met de succesvolle voltooiing van de laatste diepwaterproefvaarten. De oplevering van het schip komt snel dichterbij.
‘Deze diepwaterproeven waren de laatste hordes die genomen moesten worden vóór de oplevering van ons nieuwe, speciaal als ziekenhuis gebouwde schip. Het doel van de proeven was om de systemen van het schip intensief op zee te testen. Ik ben blij te kunnen zeggen dat de Global Mercy alle tests succesvol heeft doorstaan,’ zegt Jim Paterson, Marine Executive Consultant bij Mercy Ships. ‘We moeten nu nog de laatste hand leggen aan het interieur, met name het ziekenhuisgedeelte, voordat we het schip in gebruik kunnen nemen’, voegt Paterson toe.
Volledig operationeel
De Global Mercy is tijdens een lange vaart uitgebreid getest om ervoor te zorgen dat alle systemen volledig operationeel zijn en voldoen aan strenge normen en specificaties. Tijdens de tests zijn onder andere de motorprestaties en brandstofverbruik, navigatie- en radioapparatuur en de noodsystemen aan uitgebreide inspectie onderworpen. Ook hebben snelheidstests, manoeuvreerbaarheidstests, motor- en boegschroeftests en veiligheidsevaluaties plaatsgevonden.
‘De voltooiing van de diepwaterproefvaarten is een bijzondere mijlpaal voor mij, als safety manager van de schepen van Mercy Ships,’ zegt de Nederlandse Jan Tuinier. ‘De tests hebben uitgewezen dat het schip volledig zeewaardig is en vanuit maritiem oogpunt klaar om de bevolking van Afrika te gaan dienen. Dat moment – we kijken er allemaal naar uit – komt met deze mijlpaal weer een grote stap dichterbij.’
De Global Mercy is de eerste in zijn soort
De Global Mercy is gebouwd in een brede internationale samenwerking. Met een totale lengte van 174 meter, een breedte van 28,6 meter en een bruto tonnage van 37.000, is het schip een op maat gemaakt schip in de passagiersklasse. Het schip is het eerste in zijn soort en is gebouwd op de Tianjin Xingang scheepswerf. Het projectmanagement is in handen van Stena RoRo AB uit Göteborg (Zweden) en het constructieontwerp is van Deltamarin uit Turku (Finland). De Franse scheepsmakelaardij Barry Rogliano Salles (BRS) heeft een belangrijke rol gespeeld bij de onderhandelingen over het contract. Het nieuwe schip is geclassificeerd door Lloyd’s Register in het Verenigd Koninkrijk, die ook aanwezig was om getuige te zijn van de laatste proefvaarten. De Global Mercy vaart onder de vlag van Malta en zal in Afrika worden ingezet.
Eerst Europa, dan Afrika
Na de oplevering zal de Global Mercy naar Antwerpen varen, waar het ziekenhuis op het schip zal worden ingericht. Het gaat dan onder meer over de installatie van medische apparatuur en IT-systemen, en de bevoorrading van het schip via het Europees distributiecentrum van Mercy Ships in Nederland. Het bezoek aan Europa wordt afgesloten met een bezoek aan Rotterdam, vooraf aan de eerste reis van het schip naar Afrika. Begin 2022 hoopt Mercy Ships in Dakar een Afrika-evenement te organiseren voor de aankomst van de Global Mercy, als start van de eerste werkperiode van het schip in Senegal.
Operaties én opleidingen op de Global Mercy
Het schip dat straks in Afrika zal gaan dienen, is niet zomaar een schip. Het is een ultramodern ziekenhuis met 6 operatiekamers en capaciteit voor 200 patiënten, een laboratorium, algemene poliklinieken, oogheelkunde en tandheelkundige klinieken. In de haven biedt de Global Mercy plaats aan 950 personen, waaronder 641 bemanningsleden, die bestaan uit vrijwilligers van over de hele wereld. Naast het ziekenhuis bevat het schip eersteklas opleidingsfaciliteiten waarmee Mercy Ships bijdraagt aan de duurzame ontwikkeling van de medische zorg in de landen die ze dient.
Mercy Ships verwacht met dit schip de impact van haar werk te kunnen verdubbelen, zowel met de levensveranderende operaties als de opleiding van zorgprofessionals tijdens de verwachte levensduur van 50 jaar van het schip.