Knutselprojecten, sponsorlopen, bakfestijnen en videoclips; door de jaren heen hebben we tal van originele acties langs zien komen. In deze blog vertellen we je een aantal recente voorbeelden van ijverige actievoerders. Laat je inspireren om zelf ook op een leuke manier in de bres te springen voor de gezondheidszorg in Afrika.
Liefde gaat door de maag
Eén van de belangrijkste ingrediënten van ons werk en van onze donoren is: liefde. Lisa Verweij (10) moest daar wel aan hebben gedacht toen ze taarten bakte voor Mercy Ships. Ze is de keuken in gedoken en heeft maar liefst 50 appeltaarten gebakken. Dat waren wel heel veel appels die geschild moesten worden. Een smakelijke actie met een geweldig eindbedrag van 550 euro! Naast het bakken gaf ze een spreekbeurt waarin ze haar klasgenoten vertelde over Mercy Ships. Als je het ons vraagt heeft Lisa wel kaas gegeten van actievoeren.
Haal de creatieveling in jezelf naar boven
Onze actievoerder Wout zette zijn creatieve brein flink aan het werk. Hij ontwierp namelijk een houten spel; met de naam dokendobbelspel. De opbrengst zet hij opzij voor Mercy Ships. Daarnaast zit bij elk spel een flyer van Mercy Ships, zodat mensen over ons werk kunnen lezen. Het spel wordt steeds populairder, de verkoop is aan het stijgen!
Ondernemingschallenge
In Lopik bedacht de CBS de Regenboog school een kleurrijk idee voor haar leerlingen. De afgelopen tijd streden verschillende kinderen voor een heuse ondernemersprijs. Tien ondernemingen presenteerden hun plan, waaruit drie finalisten zijn gekozen. Het product van de jonge ondernemers werd beoordeeld op orginaliteit, opbrengst en tijsdsinvestering. Met de opbrengst van alle producten steunen de leerlingen Mercy Ships.
De eerste prijswinnaar van de challenge is Femke Rietveld met haar onderneming: ‘Fantastic Gifts’. Als solo ondernemer heeft ze 82 verrassingspakketten, 40 snoepzakken en 48 suikerspinnen verkocht. De pakketten waren gevuld met vrolijke artikelen zoals chocolade, zeepjes en deo. Met de bolderkar ging ze te voet langs de deuren om haar creaties te verkopen. Dankzij haar enorme inzet en originele product ging Femke er met de beker vandoor.
De tweede plek was voor Chun, Chris en Dejean die klusjes deden en appelflappen bakten. Carlijn en Noëlle met ‘de bakfabriek’ werden tot derde in de wedstrijd gekroond. Zij bakten samen kruidcake volgens oma’s recept. Daar lusten wij ook wel een flink plakje van!
Door de challenge haalden de leerlingen in totaal het prachtige bedrag van 1.565,- op. Wat een kanjers! Zo zie je maar weer; je bent nooit te jong om te beginnen met ondernemen en actie voeren.
Out of the box
Harrie Schadenberg heeft een verkoopactie op poten gezet, die perfect past binnen het maritieme thema van Mercy Ships. Hij gaat namelijk bouwpakketjes van een skutsje verkopen voor Mercy Ships. Een skutsje (Fries voor ‘schuitje’) is een historisch zeilend vrachtschip. Wanneer op 24 juli de zeilwedstrijden van het Skutsjesilen beginnen, staat Harrie langs de zijlijn om de pakketjes te verkopen. We hopen natuurlijk dat deze actie de wind in de zeilen krijgt.
Sponsorloop met een twist
Een sponsorloop is misschien niet vreemd voor de meesten onder ons, maar het schippersinternaat Eben-Haëzer in Dordrecht hield dit jaar wel een hele bijzondere sponsorloop. Tijdens de tocht hadden de kinderen verband om bijvoorbeeld hun arm of been om te ervaren hoe het is om met een ‘beperking’ door het leven te gaan. Jessika de Bruijn van het internaat vertelt over de motivatie achter deze succesvolle actie:
‘Ons identiteitsthema was dit jaar ‘Goede Vaart’, en onze identiteitsweek is daaraan gekoppeld. We zochten naar een activiteit die corona-proof was én waarbij we geld op konden halen voor een goed doel. Omdat Mercy Ships mooi in het plaatje paste, en we jullie doel ook van harte wilden steunen, besloten we een sponsorloop te houden met Mercy Ships als doel. Daarbij leek het ons extra mooi om de kinderen te laten ervaren hoe het zou zijn en voelen om die tocht met een (lichte) beperking te lopen. De activiteit sloeg zó aan, dat we ruim 7000 euro ophaalden. Dat hadden wijzelf nooit verwacht.’ Mercy Ships heeft nog steeds een plekje in het internaat. ‘Het werk wordt regelmatig genoemd als een van de gebedspunten voor de avondsluiting.’
Een van de schipperskinderen, Jonathan Blom, vertelt over zijn eigen ervaring met de sponsorloop: ‘Ik had een doek over mijn hoofd die mijn oog bedekte. Ik vond het erg leuk, omdat we het deden voor Mercy Ships, dat is een goed doel. Wat hij mooi vindt aan het werk van Mercy Ships? ‘Dat ze goed voor mensen zorgen die zorg nodig hebben en dat al het personeel aan boord dit vrijwillig doen.’
Wie volgt?
Vijf voorbeelden van prachtige unieke acties en tientallen stoere actievoerders. Bedankt voor al jullie inzet! Ben je ondertussen enthousiast geworden en wil je ook in actie komen voor Mercy Ships? We zijn erg benieuwd wat er nog meer voor leuke, smakelijke en orginele acties worden verzonnen. Als u of jij ook actie gaat voeren, laten jullie het ons dan weten? Of maak een persoonlijk actiepagina aan op onze website.