Met haar diploma als internationaal docent stapte Tabitha begin januari aan boord van de Africa Mercy als basisschooljuf. ‘Ik wist dat Mercy Ships zich richt op gezondheidszorg, maar het was nooit tot me doorgedrongen dat er een internationale school aan boord zat.’
Tabitha is pas 23 jaar en geeft les aan boord van de Africa Mercy. Ze is onlangs afgestudeerd als docent aan de internationale pabo in Meppel. ‘Ik wilde niet per se gelijk in Nederland werken na mijn studie en daarom ging ik op zoek naar iets anders.’
‘Ik voelde me zo enorm gewaardeerd’
Groeiend verlangen
Au pair worden in Australië stond bovenaan haar lijstje. Helaas kon dit door COVID-19 niet doorgaan. Via een advertentie op Facebook groeide Tabitha’s verlangen om te werken bij Mercy Ships. ‘Het maakte mij niet zoveel uit wat ik aan boord zou gaan doen’, zegt ze. Op het moment dat ze vacatures voor basisschooldocenten zag staan op de website, wist ze meteen dat ze dat moest gaan doen. ‘Het klinkt misschien vreemd, maar met mijn internationale opleiding was lesgeven op een schip best logisch.’
Dankzij haar buitenlandse stage-ervaring kon Tabitha snel aan de slag. ‘Normaal gesproken moet je twee jaar werkervaring hebben voordat je aan boord als docent mag werken, maar omdat ik al meerdere stages op internationale scholen heb gedaan, werd ik toegelaten.’ Tabitha vertelt hoe bijzonder zij het eerste contact met Mercy Ships vond. ‘Ik had nog nooit meegemaakt dat mensen mij op zo’n liefdevolle manier ontvingen en hielpen bij het beantwoorden van al mijn vragen. Ik voelde me zo enorm gewaardeerd.’
Dankbare ouders
Ook al werkt Tabitha niet direct met patiënten zoals een verpleegkundige of arts, toch voelt ze het belang van haar werk. Tabitha klas bestaat uit één leerling, waarvan de moeder afdelingshoofd tandarts is. Ze vertelt vol enthousiasme: ‘Ouders komen vaak naar je toe om te zeggen dat ze dankbaar zijn met het werk dat je doet, dat is enorm bijzonder.’ Aan boord is het belang van elke functie zichtbaar en voelbaar. ‘We werken met z’n allen aan één doel en het is prachtig als ik ouders kan helpen door mijn werk te doen.’
Verschillende culturen en nationaliteiten
‘Het mooiste van een internationale school is het werken met zoveel verschillende culturen en nationaliteiten’, geeft Tabitha aan. Aan boord leer je om te gaan met multiculturalisme en andere geloofsovertuigingen. Het christelijk geloof staat centraal in het onderwijs. Elke ochtend begint het team samen met een Bijbelstudie en ook de kinderen krijgen ’s ochtends Bijbelstudie. ‘Ik heb op verschillende internationale scholen stage gelopen, maar nog niet eerder zoiets moois ervaren.’
Onvergetelijk avontuur
Een schoolochtend begint met Bijbelstudie en rekenen. Vervolgens is er een korte pauze en vervolgen de kinderen hun ochtend met gym of taal. Zelfs aan boord is er ruimte voor de kinderen om te spelen en te sporten. Na de lunchpauze krijgen de kinderen een combinatie van sociale studies, zoals geschiedenis of aardrijkskunde. Ook is er ‘s middags tijd voor knutselen. Toch is geen enkele dag hetzelfde.
Of Tabitha andere Nederlandse docenten aanraadt om ook les te gaan geven bij Mercy Ships? Daar hoeft ze niet lang over na te denken: ‘Dit is voor mij een onvergetelijk avontuur, ik raad het iedereen absoluut aan!’