Van 3 maanden naar 2 jaar: Wat Jaapjan overhaalde om bij Mercy Ships te blijven
Bekijk alle verhalenJaapjan Mieras, een 24-jarige Zeeuw, had nooit gedacht dat hij zijn baan zou opzeggen en zich twee jaar lang als vrijwilliger zou inzetten voor Mercy Ships. Wat hem ertoe bracht om 3 maanden vrijwilligerswerk op de Global Mercy met 2 jaar te verlengen? Dat lees je in dit interview!
Jaapjan heeft voor Maritiem Officier gestudeerd aan de zeevaartschool in Vlissingen en is afgestudeerd in 2019. Voordat hij bij Mercy Ships kwam werken, werkte hij een paar jaar lang bij een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in het vervoeren van zware ladingen, zoals grote kranen. Maar naast een passie voor varen leeft bij Jaapjan ook het verlangen om anderen te helpen. Die combinatie vindt hij bij Mercy Ships.
Hoe ben je in aanraking gekomen met Mercy Ships?
‘Mercy Ships is een bekende organisatie, vooral onder christenen. Ik kende de organisatie wel, maar had me er nooit echt in verdiept. In het eerste jaar van mijn studie kwam er iemand een les geven over technische ontwikkelingen op schepen. Deze man werkte ook af en toe als hoofdmachinist voor Mercy Ships. Hij was net terug van de Africa Mercy en praatte daar vol enthousiasme over. Dat was het eerste moment dat ik echt meer hoorde over Mercy Ships.’
Kun je ons vertellen waarom je hebt gekozen om te werken op de Global Mercy?
‘Ik zag mijn toekomst helder voor me: voor de rest van mijn leven varen bij het bedrijf waar ik werkte. Ik had het enorm naar mijn zin. Maar tijdens de coronaperiode veranderde het varen. Je kon nergens van het schip af, de leuke dingen werden minder en je zat langer aan boord dan normaal. De kers op de taart ontbrak steeds meer. Ik begon steeds meer na te denken wat er belangrijk en waardevol in het leven is. Een inspiratiebron hiervoor was onder andere het boek ‘Het gat in ons evangelie’, geschreven door de CEO van World Vision (Richard Stearns). Ik kwam steeds vaker in contact met Mercy Ships op jongerenavonden en evenementen, waardoor het zaadje begon te ontkiemen.’
‘Toen ik in de zomer van 2021 in India was voor mijn werk, kreeg een bemanningslid een ongelukje en moest hij naar het ziekenhuis. De omstandigheden daar waren verschrikkelijk. Het contrast met een Nederlands ziekenhuis was groot en dat maakte een behoorlijke indruk op mij. En achteraf gezien heeft dat de doorslag gegeven. Ik dacht, als ik vrijwilligerswerk ga doen, dan doe ik dat bij Mercy Ships. Ik zag hoe erg de hulp nodig was en tegelijkertijd deel je in dit werk ook het evangelie van Jezus. Dat sprak mij aan bij Mercy Ships.’
‘Toen ik thuiskwam in september zou ik een vast contract krijgen bij mijn werk. Daarvoor had ik een gesprek met mijn werkgever over hoe mijn toekomst eruitzag. Ik deelde mijn verlangen over vrijwilligerswerk bij Mercy Ships en mijn werkgever reageerde erg positief. Hij zei “Als jij dat wilt, moet je dat gaan doen zodra het jou uitkomt”. Hij steunde mij volledig. In november 2021 heb ik me aangemeld bij Mercy Ships en in juli 2022 ben ik aan boord gegaan voor 3 maanden. Het was levensveranderend.’
Kun je iets vertellen over je werk op de Global Mercy als 4e machinist?
‘Als 4e machinist op de Global Mercy was ik in 2022 verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparatie van de machines die aan mij zijn toegewezen. Ik werk nauw samen met de derde machinist om reparaties te voorkomen door regelmatig onderhoud uit te voeren. We zijn ook verantwoordelijk voor energievoorzieningen, vuilnisverwijdering en rioolbehandelingen aan boord. Het werken in een groot team is uitdagend en vereist goede communicatie. Ik vind het leuk om samen te werken en de uitdaging van het complexe werk aan te gaan, omdat ik elke dag nieuwe dingen leer.’
Welk moment is je bijgebleven van de 3 maanden op de Global Mercy?
‘Wat mij het meest bijblijft is de hechte community aan boord. Eén van de meest memorabele momenten was toen een vrouw moest terugkeren naar huis, omdat er kanker bij haar was vastgesteld. De hele community zette de schouders eronder om geld in te zamelen voor haar vliegticket en haar te ondersteunen. Dit liet zien dat als één lid lijdt, de hele gemeenschap lijdt en ondersteunt.’
‘Toen ik na 3 maanden terugkeerde naar huis vanaf de Global Mercy, nam iedereen afscheid van mij. Het was duidelijk dat ik een sterke band had opgebouwd met iedereen in de community. Er zijn verschillende momenten die mij lieten zien hoe waardevol deze community is. Zelfs toen ik thuiskwam, voelde ik me nog steeds verbonden met hen. Het is moeilijk uit te drukken, maar de band blijft doorlopen, zelfs als je weer thuis bent. Ik had eerder wel eens gehoord “eens een Mercy Shipper, altijd een Mercy Shipper”, en daar was ik wat sceptisch over. Maar nu ik het zelf heb ervaren, zie ik dat het echt waar is.’
Je vertelde dat God jou de overtuiging en het verlangen in je hart heeft gegeven om jezelf langere tijd beschikbaar te stellen aan Mercy Ships. Kun je uitleggen hoe dit proces voor jou verliep en wat jou heeft overtuigd om voor 2 jaar weg te gaan?
‘In eerste instantie dacht ik dat ik even een pauze zou nemen van mijn werk en voor 3 maanden bij Mercy Ships zou gaan werken. Ik zag dit als een leuke periode en was van plan om daarna weer terug te gaan naar mijn werk in Nederland. In de eerste paar weken aan boord had ik deze visie nog steeds. Op mijn eerste werkdag zei de Chief Engineer als grapje: “Heb je al verlengd of niet?” waarop ik antwoordde: “Dat gaat niet gebeuren, ik heb mijn baan thuis en in oktober ga ik gewoon weer terug.”’
‘Gedurende de tijd dat ik aan boord zat, begonnen de gedachten om terug te komen sterker te worden en bleven ze maar rondgaan in mijn hoofd. Maar verlengen was geen optie omdat ik alweer was ingepland bij mijn werkgever. Ook was ik niet van plan om mijn baan op te zeggen, omdat het mijn lust en leven was. Ik onderdrukte deze gevoelens dus en praatte erover met mensen aan boord. Ik vroeg hen hoe ik hiermee moest omgaan en wat er zou gebeuren als ik mijn baan zou opzeggen en het niet de bedoeling was. Toen zei een Nederlandse kapitein tegen mij: “Als jij ervan overtuigd bent dat je dit moet doen en het is niet Gods wil, dan zal die deur weer sluiten.” Dit was een bemoediging voor mij, iets wat ik op dat moment nodig had.’
‘Wat mij ook bemoedigde was de Bijbeltekst die ik van mijn oom en tante had gekregen voordat ik aan boord ging. Deze tekst hing boven mijn bureau en kwam uit Spreuken 3 vers 6: “Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.” Deze tekst kwam steeds terug en gaf me het vertrouwen dat God er bij is, ook als ik misschien de verkeerde keuze zou maken. Na een aantal gesprekken met mensen aan boord las ik ‘s avonds Psalm 116. In deze psalm gaat het over David die bevrijd is van noden en zijn leven toewijdt aan God om Hem te dienen. Zo voelde het voor mij ook. Het voelde als een bevrijding en als antwoord om mijn baan op te zeggen en terug te komen aan boord bij Mercy Ships.’
Voordat je de tweede keer aan boord ging, ben je naar Texas geweest voor de zogeheten ‘Onboarding’. Wat heb je daar gedaan?
‘Deze training is bedoeld voor lange termijnvrijwilligers die langer dan een jaar aan boord gaan werken. De training wordt voornamelijk gegeven door mensen die zelf al enkele jaren aan boord hebben gewerkt. Tijdens deze training leer je onder andere meer over de organisatie, ons Godsbeeld, cultuurverschillen, veiligheidscursussen en brandweertrainingen. Als zendeling leer je wat er van je verwacht wordt en hoe je hiermee omgaat. Een waardevol onderdeel van de training is de discipelschapstraining.’
Waar kijk je naar uit en wat is je grootste uitdaging de aankomende twee jaar?
‘In plaats van vierde machinist in 2022 word ik nu derde machinist.. Als derde machinist heb je meer verantwoordelijkheden dan als vierde machinist. Je krijgt specifieke machines toegewezen waar je onderhoud en reparaties aan doet. Ook ben je onder andere verantwoordelijk voor de veiligheid van de 600 mensen die aan boord slapen. Bij mijn vorige werk waren dat acht mensen en was het schip een ladingsschip. Dat is wel een verschil. In die zin wordt dat wel een uitdaging voor mij waar ik naar uitkijk. Ik kijk er ook naar uit om meer van het land en de mensen te leren kennen.’
Welke invloed heeft Mercy Ships op je persoonlijk leven?
‘Mercy Ships heeft mij bewuster gemaakt van hoe rijk we zijn. Ook ben ik minder materialistisch geworden. Mijn geloofsleven is ook beïnvloed. Ik voel me meer afhankelijk van God, omdat ik geen inkomen meer heb en afhankelijk ben van de steun van mijn achterban thuis. Dit heeft mij geleerd om meer op God te vertrouwen, en blij te zijn met wat ik nu heb. In plaats van heel veel plannen te maken die in een oogwenk weer helemaal overhoop gegooid kunnen worden.
Welke boodschap zou je willen delen aan anderen die overwegen om zich in te zetten als vrijwilliger op het schip?
Ik zou zeggen doen! Het is super mooi om als bedrijf op geheel eigen manier een bijdrage te kunnen leveren aan het geweldig mooie werk van Mercy Ships. Iedereen kan zorgen voor impact op zijn eigen manier!