Nachtelijk avontuur op de Africa Mercy
Ga naar de pagina van Mercy Ships HollandZaterdag 30 Juli werd de Africa Mercy opgeschrikt door een onverwachte gebeurtenis. Omstreeks half twee ’s nachts ging plots het ‘crew alert alarm’. Dit is een hard 10 seconden durende toon wat door het hele schip te horen is. Wat verdwaasd werd ik wakker en het duurde een paar seconden voordat ik mij realiseerde dat er iets serieus aan de hand was. Ik sprong uit bed om mij aan te kleden. Het alarm werd gevolgd door de stem van de kapitein: “This is NOT a drill, this is NOT a drill.”. Halfslaperig hees ik mij in mijn spijkerbroek en zocht een paar sokken. Ondertussen werd er via het omroepsysteem iets meer duidelijk over de aard van het noodgeval. Er was brand geweest in een schakelkast nabij de machinekamer. De brand was al geblust door de ontdekkers van het vuur, maar alle ‘emergency teams’ werden opgeroepen om klaar te staan mocht het uit de hand lopen. Samen met een ‘cabin mate’ van mij, die in het zelfde Fire Team zit, haastte ik mij naar ons muster station. Daar aangekomen waren de brandbestrijders al in hun brandweerpakken gestoken en hun ademlucht aan het controleren. Samen met drie andere jongens legden we het nodige brandbestrijdingsmateriaal klaar en hielpen we de vier brandbestrijders met hun uitrusting. Ondertussen meldde de ‘muster taker’ ons present aan het ‘muster control team’: “Fire Team 1 full muster.”. Met z’n achten liepen we in hoog tempo richting de boeg van het schip en vervolgens twee dekken naar beneden richting de ‘engine control room’. We rolden de brandslangen uit en sloten die aan op de brandkraan. Een aantal mensen, onder andere van het ‘on scene command’ team, waren al ter plaatse en dirigeerden de boel. De vier brandbestrijders van ons team liepen met een aantal CO2 handblussers naar een andere ruimte waar de schakelkast zich bevond. Via het omroepsysteem hield de kapitein het hele schip op de hoogte van de situatie. Hij benadrukte dat er geen direct gevaar was, maar dat iedereen wel standby moest staan om het schip eventueel te verlaten. Ondertussen arriveerden de andere twee fire teams die standby stonden om ons af te lossen. Wij hadden tijd om even te rusten en wat water te drinken. Dit zou nog wel even kunnen duren. Op een gegeven moment hoorden we de kapitein via het omroepsysteem vertellen dat het schip zou overschakelen op de noodgenerator. Hierdoor viel de airconditioning uit en ging de noodverlichting aan. Nadat een aantal minuten verstreken waren werd ons fire team afgelost door het volgende team en konden we richting de eetzaal om daar standby te staan. Even later kregen we de mededeling dat alle fire teams zich konden terugtrekken. Ook de andere emergency teams konden weer terugkeren naar normaal. Met een aantal jongens uit mijn team liepen we naar beneden om de brandslangen op te ruimen en liepen we naar ons muster station. Nadat alles opgeruimd was ben ik in de eetzaal gaan zitten. Even ontspannen voordat ik nog een paar uurtjes slaap zou gaan nemen. Wat een bijzondere nacht was dit!
De rust was wedergekeerd op het schip, maar het werk was nog niet klaar. De elektriciens zijn de hele nacht in de weer geweest om de onstane electriciteitsproblemen op te lossen. Ook in de dagen erna zijn ze er druk mee geweest. Gelukkig is het ziekenhuis niet in de problemen gekomen door de brand en de gevolgen ervan. Dank aan God voor de goede afloop!
De gang waar we de brandslangen uitrolden. Aan het eind van de gang de toegang tot de engine control room.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Otto, wat een spanning zeg! Fijn dat de brand beperkt is gebleven en alles door kon gaan in het ziekenhuis. Succes!
tsjong otto erg spannend maar je weet nu iig hoe het gaat mocht het wel nodig zijn
Wel even schrikken zeg! Een goede oefening achteraf gezien.
Wat een spannende gebeurtenis. Gelukkig is het goed afgelopen.
Ooo wat spannend!
Wat een actie dan, mooi dat het goed is afgelopen!
Groet Willem en Wietske