‘Een groot succes!’ Zo noemt Caroline Bax de actie die ze op basisschool De Akker in Amstelveen gehouden hebben. De 87 leerlingen van de school verkochten Koetjesrepen en Mercy Ships spellen, en deden klusjes. ‘We begonnen met 2 dozen – dat zijn 400 pakjes – Koetjesrepen, toen nog 2 dozen, toen nog 2.’ In totaal haalden ze zo een bedrag op van € 4.272,41.
Elk jaar organiseert De Akker een actie waarmee geld ingezameld wordt voor een goed doel. Caroline, lid van de activiteitencommissie, is met haar gezin aangenomen als vrijwilliger bij Mercy Ships en kwam daarom met het idee om Mercy Ships te kiezen als doel. De andere leden van de commissie waren meteen enthousiast. Over het idee voor de actie vertelt Caroline: ‘Eigenlijk wilden we een winterfair organiseren, maar door de coronaregels kon dat niet. Toen bedachten we om Koetjesrepen te gaan verkopen, dat was plan b. We verwachtten dat het minder op zou brengen dan de winterfair, maar het pakte heel goed uit!’
Voor iedereen wat
Om de kinderen meer te vertellen over het doel kwam er een vrijwilliger langs die aan boord heeft gewerkt bij Mercy Ships. Hij gaf alle klassen een presentatie waarin hij vertelde over Mercy Ships en zijn tijd aan boord. Vervolgens gingen de kinderen aan de slag. Iedereen kreeg 4 pakjes Koetjesrepen mee om te verkopen, een infobrief waarin ook het Mercy Ships spel stond en een bootje om geld in te doen. Ook werden er dagen afgesproken waarop de kinderen meer Koetjesrepen op konden halen. Naast het verkopen van Koetjesrepen en spellen konden kinderen ook klusjes doen, zo was de actie divers en was er voor iedereen wat.
Verlengen
De actie ging goed van start. Veel kinderen stuurden bijvoorbeeld een appje rond in verschillende appgroepen en verkochten zo de repen. ‘De kinderen waren allemaal enthousiast’, vertelt Caroline. ‘Het was een drukke tijd bij de post, dus ik had 2 dozen Koetjesrepen bijbesteld maar die waren er nog niet. Uiteindelijk hebben we de actie verlengd, want de leerlingen wilden verkopen.’
Ook had de school een actiepagina aangemaakt. Op die manier konden mensen betalen als ze geen contant geld hadden of wanneer ze gewoon een gift wilden doen. Caroline: ‘In het begin liep dat nog niet zo hard, maar opeens kwam er een heleboel op binnen. Ook nog na sluiting van de actie.’
Met enthousiasme aan de slag
Over waarom de actie zo’n groot succes was zegt Caroline: ‘Ik denk dat het doel heel erg aansprak. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Dat ligt ook aan de presentatie, dat je het nut duidelijk maakt. Verder vinden kinderen het ook gewoon heel leuk om dingen te verkopen.’ De Koetjesrepen hadden daarin nog een groot voordeel volgens haar: je kunt ze lang bewaren. Zo zijn de reepjes ook bij verschillende kerken in het uitdeelzakje van Kerst terecht gekomen. En verder, ‘gewoon met enthousiasme aan de slag gaan.’ Dat er veel enthousiasme was voor de actie en het doel bleek ook uit een grappig voorval. Caroline vertelt: ‘Er was een leerling die het verkeerd begrepen had, dus die verkocht de Koetjesrepen voor 2 euro per reepje in plaats van per pakje.’
Tips voor andere scholen
Voor andere scholen die in actie willen komen heeft Caroline nog een paar tips. ‘Het is lastig in te schatten hoeveel je nodig gaat hebben, maar koop genoeg en op tijd Koetjesrepen in. Dat hadden wij beter kunnen doen. Ook is het slim om te kijken waar je ze laat bezorgen. De dozen zijn groot, maar je hebt ook te maken met de openingstijden van de school. Verder was er vanuit Mercy Ships veel materiaal beschikbaar: bootjes, sleutelhangers, boekjes. De kinderen vonden dat heel leuk.’