Waarom zou je vrijwillig aan boord van een schip gaan dat al maanden op dezelfde plek ligt, en waar je nauwelijks vanaf kunt? Technisch medewerker Kees-Ake deed het. Hij is een van de vrijwilligers die momenteel op de Africa Mercy werken aan het onderhoud van het schip. We stelden hem vijf vragen en ontdekten dat hij vooral gedreven wordt door liefde voor zijn vak en vertrouwen op God.
Hoe ervaar je het leven op dit moment aan boord?
‘Door Corona is het leven aan boord heel erg veranderd, wat het er niet echt makkelijker op maakt. Zeker sinds we aan boord ook afstand moeten houden van elkaar en overal een mondkapje op moeten. Maar we geloven dat God alles in zijn hand heeft, en daar halen wij aan boord heel veel kracht uit.’
Wat moet er allemaal gebeuren bij het onderhoud van het schip?
‘Er zijn heel veel onderhoudswerkzaamheden die wij doen als Hotel Engineeringafdeling. Het schip heeft natuurlijk gasten en daarom is het van belang dat alles achter de schermen goed werkt. Zo maken wij filters van alle airco units schoon, maar doen we ook reparaties wanneer dat nodig is. We smeren alle motorlagers en draaiende onderdelen in alle airco units. Daarnaast doen wij ook onderhoud aan het vacuümsysteem (toiletten, douches en spoelbakken) en repareren we lekkages wanneer deze ontstaan in het leidingwerk aan boord. Ook lekkages aan ramen komen wel eens voor. Dit zijn meer de routineklussen. Daarnaast heeft het schip ook aan de buitenkant veel aandacht nodig, zoals een nieuwe laag verf.’
“De Africa Mercy is ondertussen al 40 jaar oud en heeft enorm veel onderhoud nodig. Het is heel gaaf om onderdeel te mogen zijn van de groep mensen die het schip technisch varend houdt.”
Hoe staat het er nu voor met het onderhoud van het schip, en wat is daarin jouw taak?
‘We zitten nu op ongeveer 35 procent van het geplande werk. Er wordt vooral veel gedaan in de machinekamer en het ziekenhuisdek. In de afgelopen tijd is er een hoop laswerk gedaan aan de ventilatiekanalen van de tanks. Ook zijn de afzuigkanalen in de keukens aan boord schoongemaakt en staan er nu allemaal nieuwe wasmachines in de wasserette. Daarnaast moet er ook schoonmaakwerk gedaan worden in de tanks. Zelf ben ik de afgelopen maand veel bezig geweest met het vervangen van kleppen en stukken pijp in de zeewatertoevoer naar onze chiller units. Dat zijn de units in de machinekamer die water afkoelen, waarmee we de luchttemperatuur kunnen regelen in onze airco units aan boord. Het was hard werken en hier en daar ook best uitdagend om alles waterdicht te krijgen. Momenteel draait alles weer en geniet iedereen weer van de airco aan boord. Doordat we langer in Tenerife blijven dan gepland, kunnen we ook meer onderhoud uitvoeren.’
‘De meeste onderhoudsprojecten worden gedaan door mensen die worden ingehuurd, maar dit onderhoud gaat een stuk langzamer dan normaal. Dat komt omdat we door de coronamaatregelen niet te veel ingehuurde mensen aan boord kunnen hebben. Mijn taak hierin is heel soms assisteren in deze projecten, maar mijn hoofdtaak is algemeen onderhoud en reparatie van allerlei dingen.’
Wat was jouw mooiste moment van de afgelopen tijd?
‘Een aantal weken geleden moesten we een lek repareren in een van de zeewaterleidingen in ons airco systeem. Het plan was om het met een repareerkit het lek te dichten, maar bij nader onderzoek bleek dat eigenlijk niet mogelijk. Tijdens het schoonmaken van de buis werd het gat ineens een stuk groter en moest de airco uit om het lek onder controle te krijgen. Snel werd besloten om het dan maar te proberen te lassen. De kans dat met het lassen wel zou lukken was ongeveer 50 procent, in het ergste geval zou dat het gat alleen maar groter maken. Maar gelukkig, na 2 uur lassen was het gat weer dicht en kon de airco weer aan. Doordat we het zo snel konden repareren is het aan boord maar even een paar graden warmer geweest, en heeft dus eigenlijk niemand het gemerkt!’
Wat maakt dit werk zo waardevol?
‘De Africa Mercy is ondertussen al 40 jaar oud en heeft enorm veel onderhoud nodig. Het is heel gaaf om onderdeel te mogen zijn van de groep mensen die het schip technisch varend houdt. Indirect helpen wij ook mee om Gods liefde te laten zien aan alle patiënten en ervoor te zorgen dat de operaties weer kunnen beginnen als we terug naar Afrika mogen.’