Welkom aan boord van de Global Mercy, ons nieuwste én het grootste civiele ziekenhuisschip ter wereld. Na veertien jaar ontwerpen en bouwen, wordt ze klaargestoomd om in 2022 uit te varen naar Afrika. Ze zal zich voegen bij zusterschip Africa Mercy, om chirurgische kwaliteitszorg te bieden aan de armste patiënten. Jim Paterson voert deze complexe actie uit, samen met een team van betrokken collega’s en leveranciers. Met hem nemen we een digitaal kijkje op het schip.
We treffen Jim Paterson op de scheepswerf van Tianjin Xingang in China, waar de laatste hand wordt gelegd aan de voltooiing van de Global Mercy. Jim: ‘Al in 2007 begonnen we met ontwerpen en de planning. Ons uitgangspunt was het ideale ziekenhuisschip met meer dan genoeg capaciteit voor patiënten, leefruimte voor bemanning en magazijnen voor opslag. De conclusie was: we hebben een veel groter schip nodig dan ons huidige, de Africa Mercy.’
Hoe het begon
In 2013 wordt het contract met de scheepswerf in China getekend. Twee jaar later start de bouw. Naar verwachting wordt in 2021 de vlag gehesen en vertrekt de Global Mercy naar Afrika.
Het ziekenhuis
Het ziekenhuis, het centrum van het schip, beslaat 7.000 vierkante meter. ‘Zes operatiekamers, 199 bedden, een CT-scanner en een volledig uitgerust laboratorium; alle voorzieningen van een algemeen ziekenhuis zijn aanwezig,‘ vertelt Jim trots. Met voldoende behandelruimten aan boord, worden er geen intakes en controles meer aan wal gedaan. Hierdoor kan het varende ziekenhuis sneller vertrekken naar een volgende haven.
De nieuwste techniek
In de indrukwekkende gehoorzaal met 682 zitplaatsen wordt straks lesgegeven aan zowel varend als lokaal medisch personeel. Jim neemt ons mee naar de moderne trainingsruimten. Hier wordt praktijkervaring opgedaan om goed voorbereid het veld in te gaan. ‘Met de nieuwste technieken zoals virtual reality, worden de lokale, uitdagende omstandigheden gesimuleerd.’
Die nieuwe techniek vinden we ook aan de machinekant van het 174 meter lange en 37.000 ton zware schip. Door onder andere ledverlichting, efficiënte motoren en het oppompen van water voor de wasserette, zal het schip een stuk energiezuiniger varen.
600 vrijwilligers
Het schip is voorbereid op een bemanning van 600 inwonende vrijwilligers, zoals elektriciens, maritiem medewerkers, koks, artsen en docenten. We treffen een school, gymzaal en een winkel. Er is een zelfs een zwembad, een café en een bibliotheek. ‘De vrijwilligers kunnen zo een eigen leven leiden aan boord van het schip,’ licht Jim toe. ‘Een gevarieerd en internationaal gezelschap zal zich hier thuis voelen.’
Dubbele impact
Wat betekent dit nieuwe schip voor het werk van Mercy Ships? vragen we Jim tot slot. ‘Het zal de tastbare resultaten van Mercy Ships verdubbelen. Er kunnen twee keer zoveel patiënten worden geholpen. En, door de nieuwe technologieën en ruimte voor de opleiding van lokale gezondheidswerkers, wordt de lange termijn-impact in deze landen vergroot. Zeker nu de aanhoudende coronacrisis de al kwetsbare gezondheidssystemen in deze landen bedreigt. De Global Mercy kan een blijvend verschil maken.’
Jim Paterson stapte in 1987 als hoofdingenieur aan boord van de Anastasis, waarna hij 20 jaar de afdeling Marine Operations van Mercy Ships leidde. In 2007 trad hij af als Senior Vice President of Marine Operations, om zich volledig te wijden aan de bouw van de Global Mercy.