Als je een enorm ziekenhuisschip wilt bouwen, moet er aan alle details gedacht worden. Wat dacht je van beddengoed? Beddinghouse heeft een enorme partij bedtextiel geschonken voor alle bedden op de Global Mercy. Hier zullen onze nieuwe patiënten straks lekker onder slapen. Fantastisch! Mirjam van Mercy Ships nam een kijkje in het bedrijf en praatte samen met Henriëtte van Beddinghouse over bedtextiel, duurzaamheid en Mercy Ships.
Tijdens ons online evenement ‘Mercy Live’ lieten we een fragment zien van het interview
Hoi Henriëtte, wat leuk dat we mogen langskomen bij Beddinghouse en even een kijkje kunnen nemen achter de schermen! Kun je wat meer vertellen over het bedrijf?
“Jazeker, hartelijk welkom! Wij vinden het heel leuk om jullie hier te ontvangen. We maken hier bedtextiel, zoals je wel ziet, voor heel veel verschillende merken. Eigen merken, waaronder Beddinghouse en Kardol, maar ook heel veel licentiemerken: Van Goghmuseum, Auping, Riviera Maison, VT wonen, Ariadne at home, Pip Studio… Ik kan zo nog wel even doorgaan! Wat komt er hier eigenlijk niet vandaan, zou je bijna kunnen zeggen. We ontwikkelen het bedtextiel hier, we ontwerpen het eerst helemaal. Daarna gaan onze ontwerpen uitgewerkt en wel naar de fabrikant. Die fabrikant bedrukt het en verwerkt het. Wij sturen dit hele proces ook aan. Welke verpakking moet erom? Hoe ziet dat eruit? Hoe gaat dat eruitzien in het winkelbeeld? Ook wordt de content voor de online verkoop hier ontwikkeld. Vervolgens komt 80% van de goederen hier in ons warehouse. Hiervandaan wordt het dan weer vervoerd naar de klanten. In Europa, maar ook in de andere werelddelen waar wij bedtextiel verkopen, gaat het direct van fabrikant naar klant.”
En dit is dus de showroom? Hier komen klanten langs om te kijken naar de nieuwe collecties?
“Ja het liefst ontvangen we ze hier, maar op dit moment is dat natuurlijk wat lastiger. We proberen hier echt te inspireren. We maken ook beddengoed dat echt aansluit op de trends. Het ene merk loopt ver vooruit en het andere is wat behoudender, en dat vertalen we dan iets anders. In de showroom proberen we echt de klant mee te nemen in de slaapbeleving. Buiten de kwaliteit en de mooie producten proberen we hier de inspiratiekant echt te ontwikkelen. Naast de showroom doen we dat ook met boeken.”
Ontzettend mooi! En jullie zijn een samenwerking aangegaan met Mercy Ships! Wanneer kwamen jullie voor het eerst in aanraking met Mercy Ships?
“Wij werden een keer benaderd door Mercy Ships, dat is misschien al wel twee jaar geleden. Dat was een gesprek over het nieuwe schip dat jullie gingen bouwen. Daar was natuurlijk veel voor nodig en automatisch werd de link met beddengoed gelegd. Dan kom je natuurlijk bij ons terecht. We hebben gehoord wat jullie allemaal doen en dat is echt geweldig werk! Daar waren wij wel van onder de indruk. Vooral van de enorme breedte van wat jullie allemaal doen in die landen. Niet alleen maar op het schip, maar ook in het land zelf. Wij voelden al heel sterk dat we graag zouden willen helpen. Eerst was er nog sprake van dat het zou worden ingekocht, maar toen besloten we dat we het eigenlijk heel graag zouden willen geven.”
”We hebben gehoord wat jullie allemaal doen en dat is echt geweldig werk! Daar waren wij wel van onder de indruk.”
“Helaas was vorig jaar voor ons geen goed jaar, dus we hadden ook toegezegd in de tijd dat het allemaal niet makkelijk ging. Dat was dus best een ding. Toen hebben we de hele organisatie erbij betrokken en zorgden we met een soort fundraising dat we het geld bij elkaar brachten. Met een verkoop en dat soort zaken. Gelukkig is dat allemaal ten goede gekeerd en we zijn echt blij dat we het bedtextiel kunnen geven!”
Wat houdt precies die samenwerking in tussen Beddinghouse en Mercy Ships? Want jullie leveren dus beddengoed voor de Global Mercy, het nieuwe schip?
“Ja voor het nieuwe schip! De hoeslakens, dekbedovertrekken… dus alles wat bedtextiel is. Niet de dekbedden en hoofdkussens, maar alles wat textiel betreft, leveren we voor alle bedden die daar gemaakt worden. Dat is best een behoorlijke partij, en die staat hier nu nog in onze warehouse.”
Jullie zijn echt enthousiast over Mercy Ships en jullie dragen het echt een warm hart toe. Hoe komt dat?
“Allereerst zijn we christen. Toen ik hier zelf begon, 25 jaar geleden, had ik altijd het gevoel dat we meer moesten doen dan alleen een zaak runnen. Dat doe ik ook heel graag, en het ene jaar gaat dat makkelijker dan het andere. Natuurlijk moeten we een zaak runnen, maar aan het einde vind ik het ook heel mooi als we ook echt dingen kunnen doen voor minder bedeelden in de wereld. Ik zou nog wel meer willen doen. Wij als familiebedrijf willen dat ook graag, omdat we gewoon zien dat we hier gezegend zijn en er ook veel nood is. We werken natuurlijk ook in landen waar het niet zo makkelijk is en daar proberen we ook op een goede manier mee om te gaan. De juiste beslissingen nemen. Stabiliteit geven aan de mensen die daar voor ons werken. We proberen het goede te doen. Hier, maar ook in bijvoorbeeld Pakistan.”
”Natuurlijk moeten we een zaak runnen, maar aan het einde vind ik het ook heel mooi als we ook echt dingen kunnen doen voor minder bedeelden in de wereld.”
Want jullie hebben dus een eigen merk, Beddinghouse…
“Ja, wat je hier ziet valt allemaal onder ons eigen merk. We werken met verschillende kleurgroepen en concepten. Zo kan de winkelier het mooi laten zien. Wat je ook ziet, is dat er verschillende kwaliteiten in worden aangeboden. Wij werken van katoen tot hoogwaardig satijn, maar ook heel veel met duurzame materialen. We zijn volop bezig met duurzaamheid, want dat vinden we heel belangrijk in het kader van de ontwikkelingen die er nu plaatsvinden. We gebruiken geen plastic voor de verpakkingen en stoffen met minder chemische stoffen. Dan kun je denken aan BCI, maar ook Lyocel en bamboe. We bieden stoffen aan die minder schadelijk zijn voor de natuur.”
Dus jullie verduurzamen alles omtrent beddengoed?
“Wij zijn daar heel vroeg mee begonnen, een paar jaar geleden al. We proberen echt een zo klein mogelijke voetafdruk achter te laten met zowel het product als de verpakking. Katoen is een stof waarvan de teelt toch wel belastend is voor de natuur. Je probeert echt te kijken waar je kunt verduurzamen. We proberen dit echt bij alle merken aan te laten sluiten.”
Waarom vinden jullie het zo belangrijk dat het duurzaam is?
“Je wilt gewoon een betere wereld achterlaten. Natuurlijk is de consument niet altijd bereid om daar meer voor te betalen, dus de business is soms weleens een contradictie ten opzichte van verduurzamen. Als je het mij vraagt zou ik het liefst morgen alles verduurzamen. Gewoon zodat je een betere wereld nalaat. Maar je moet natuurlijk kijken wat economisch haalbaar is. Wat er kan. Ik denk dat de tijd steeds meer rijp wordt. Juist jonge mensen zijn steeds meer bereid om die keuze te maken, en daar maken wij ons helemaal klaar voor!”