Mercy Ships kent veel vrijwilligers die zich op verschillende manieren inzetten. Eén van de vrijwilligers die het langst actief is, is Carel Jansen. Carel begon 19 jaar geleden als vrijwilliger op het kantoor van Mercy Ships Holland als Medewerker Donor Services. Wat drijft Carel om zich zo lang in te zetten voor Mercy Ships? Hij vertelt het ons graag.
Hoe Carel bij Mercy Ships kwam
Voordat Carel bij Mercy Ships aan de slag ging, werkte hij in de staalwereld. Door een reorganisatie kwam hij thuis te zitten, maar stilzitten was niets voor hem. Tijdens de Wereld Havendagen in Rotterdam kreeg hij een boekje met daarin advertenties van verschillende scheepsvaartbedrijven. Ondanks dat Carel geen achtergrond in de scheepsvaart had, had hij wel een binding met de haven en hij besloot open sollicitaties te sturen. Van alle organisaties die hij had aangeschreven reageerde er maar eentje: Mercy Ships. Ze zeiden dat ze werk voor hem hadden, maar wel op vrijwillige basis. ‘Waarom ook niet’, dacht Carel.
‘Het bezoek van de Anastasis is één van mijn mooiste herinneringen’
Het eerste klusje dat Carel deed was het verven van deuren en plinten. ‘Ze vroegen of ik handig was en ik zei, nou ja, tot op zekere hoogte.’ Daarna ging hij administratief werk doen. Ter voorbereiding van de komst van de Anastasis [het eerste schip van Mercy Ships] naar Rotterdam zocht hij adressen op en verstuurde uitnodigingen. Toen het schip eenmaal bij de scheepswerf in Rotterdam was, mocht hij het schip bezoeken en zelfs meevaren naar Scheveningen. ‘Dat was een hele belevenis. Je vaart Nederland uit en ziet alleen nog de kust. We kwamen in Scheveningen aan met een geweldig onthaal. Honderden mensen stonden aan de kade.’ Eenmaal in Scheveningen liep hij nog een aantal dagen mee met de beveiliging en leidde hij mensen rond op het schip. ‘Het bezoek van de Anastasis is één van mijn mooiste herinneringen,’ vertelt Carel.
Dankbaarheid
Mercy Ships is een organisatie die helemaal bij Carel past. Na de eerste paar weken was hij verkocht. ‘Ik dacht, dit past gewoon bij mij, waarom heb ik dit nooit eerder ontdekt?’ Het werk dat Mercy Ships doet én het feit dat het door vrijwilligers wordt gedaan, is hetgeen dat hem vooral aanspreekt.
Wat hem bij Mercy Ships als eerste opviel, was dat er zoveel waardering en dankbaarheid is voor het werk dat hij op kantoor doet. ‘Dat is iets wat ik in het zakelijk leven, zeker de laatste jaren gemist had. Het geeft ontzettend veel voldoening.’ Ondanks dat collega’s komen en gaan, is volgens Carel het gevoel van dankbaarheid naar medewerkers en vrijwilligers binnen de organisatie niet veranderd. De waardering is op verschillende manieren terug te zien. ‘Als ik hier naar huis ga bedanken ze me voor mijn inzet, soms krijg ik thuis een bedankkaartje en tijdens corona kregen we een kaartje om ons te laten weten dat ze aan ons denken.’
Hoe hij dankbaarheid doorgeeft
Het verven van deuren behoort vandaag de dag niet meer tot de taken van Carel, hoewel hij het gerust weer zou doen als je het hem zou vragen. Op dit moment is hij Medewerker Donor Services en houdt hij zich vooral bezig met het contact richting donateurs. ‘Regelmatig bel ik donateurs op om ze te bedanken. Ondertussen heb ik al meer dan 2000 gesprekken gevoerd. Ik maak dan een praatje met hen, dat wordt heel erg gewaardeerd. Mensen verwachten niet dat ze een telefoontje krijgen en bedankt worden.’ Zo geeft Carel als vrijwilliger terug wat hij zelf zo erg op prijs stelt: dankbaarheid.