Mercy Ships blijft continu investeren in de relatie met betrokken donateurs en partners. Vanuit Mercy Ships internationaal is enkele jaren geleden de keuze gemaakt om over te stappen op Salesforce, een bekend CRM-systeem met uiteenlopende mogelijkheden. Ook werden nationale kantoren aangeraden dit ook te gaan gebruiken. Deze digitale transitie biedt uitstekende kansen om een non-profit organisatie als Mercy Ships vooruit te helpen. Dit door fondsenwerving te professionaliseren, samenwerking te faciliteren en kosten te verlagen. Bij deze implementatie kwam Growteq in beeld. Zij zijn van grote waarde geweest bij de uitrol van het platform Salesforce binnen Mercy Ships. In dit interview gaan we in gesprek met Hanno Verweij, die teamleider is van het Salesforce team binnen Growteq. We vroegen hem naar zijn ervaring.
Vertelt u eens iets over uzelf
‘Ik ben Hanno Verweij, 32 jaar oud, en ben 8 jaar geleden begonnen bij KT-Vision. Dit is in 2019 samen met Refine-IT gefuseerd tot het huidige Growteq. Ik ondersteun al ruim 8 jaar organisaties bij het gebruik van Salesforce, een CRM-platform. In mijn rol als teamleider en projectmanager vervul ik voornamelijk een begeleidende rol voor onze projecten.
Wat doet Growteq Precies?
‘Growteq is een IT-dienstverlener die bedrijven helpt te groeien door het inzetten van innovatieve technologie. Met onze CRM-oplossingen stellen we de organisatie in staat om klanten optimaal te bedienen en slim te werken door gebruik van data en automatisering.
Wat zijn de kernwaarden van Growteq?
‘Wat wij binnen Growteq enorm belangrijk vinden is klantsucces. Wij zijn pas tevreden als de klant ook echt vooruit gaat door onze oplossingen. Wij doen ons uiterste best om ook echt aan dit succes bij te dragen. Meedenken, maar vooral ook kritisch durven zijn hierin is echt een vereiste. Zo komen we samen tot de beste oplossing voor de klant. Wij willen de oplossingen die de klant suggereert niet klakkeloos implementeren, maar willen echt het beste voor de klant. Ook vertrouwen in het team en het streven naar innovatie staat bij ons hoog in het vaandel.’
Wat is het leukste aan werken bij Growteq?
‘De variatie in klanten en vraagstukken waar je mee te maken krijgt. Onze klanten zijn enorm verschillend van aard en bevinden zich bijvoorbeeld in de auto-industrie, maar ook in de gezondheidszorg. Ook is het leuk dat klanten hun behoeftes aan je toevertrouwen en je veel meekrijgt van een bedrijf. Om als Growteq een goede en passende oplossing voor een bedrijf te creëren, moeten we natuurlijk alles weten over de bedrijfsvoering en andere processen binnen de organisatie. Dit is erg interessant.’
Hoe bent u in aanraking gekomen met Mercy Ships?
Ik kende Jaap-Willem (werkzaam als Manager Financiën en ICT bij Mercy Ships) al lange tijd, dus ik was altijd al wel bekend met de organisatie. Growteq draagt organisaties als Mercy Ships een warm hart toe. Wij vinden het mooi dat wij met onze eigen expertise het mooie werk ook kunnen ondersteunen. Wij helpen met onze specialismes voor ongeveer 95% commerciële organisaties, maar we kunnen ook in de non-profit sector van waarde zijn.
Heel concreet help ik Mercy Ships een dag in de week bij het gebruik van Salesforce. De ene dag op ons kantoor, de andere keer op het kantoor van Mercy Ships Holland in Rotterdam. We kijken dan samen naar uitdagingen in het systeem en kijken waar er in het platform nog verbeteringen mogelijk zijn.
Wat vindt u mooi aan het werk van Mercy Ships?
Het feit dat heel veel vrijwilligers zich belangeloos inzetten. De offers die zij hierbij brengen om mensen in Afrika te helpen zijn echt enorm. Ik heb zelf een vriend die zijn huis heeft verkocht en naar Afrika is vertrokken. Ik heb het idee dat de offers die zij brengen vaak worden onderschat. Het dienen op een schip wordt denk ik vaak wat geromantiseerd, maar men moet echt enorm veel opgeven. Hier heb ik echt heel veel respect voor!
Kunt u één van de oplossingen die Growteq voor Mercy Ships heeft gerealiseerd kort omschrijven?
Een enorme mijlpaal was de lancering van Salesforce in december 2021. Dat was best een spannend moment. Alle data uit het oude systeem moest van het ene op het andere moment overgezet worden in Salesforce. Dit ging om ruim een miljoen donaties! Uiteindelijk is alles heel goed verlopen. Growteq heeft nu samen met Mercy Ships een tool geïmplementeerd die binnengekomen giften direct koppelt aan een persoon in het systeem, of een nieuw account voor degene aanmaakt. Zo heeft Mercy Ships een duidelijk overzicht van personen die doneren, en kunnen deze op een persoonlijkere manier benaderd worden. Deze automatisering bespaart Mercy Ships enorm veel tijd.
Hoe kijkt u naar de toekomst van de samenwerking?
Ik hoop dat Growteq en Mercy Ships samen nog veel kunnen bereiken. Heel concreet zijn we nu bezig om een koppeling te maken tussen de online donatieformulieren en Salesforce zodat ook deze giften automatisch worden verwerkt. Ook hebben we nog de ambitie om bijvoorbeeld een integratie tussen Salesforce en Tikkie te realiseren.
Wat zou u willen zeggen tegen andere ondernemers die met Mercy Ships willen samenwerken?
Ik zou zeggen doen! Het is super mooi om als bedrijf op geheel eigen manier een bijdrage te kunnen leveren aan het geweldig mooie werk van Mercy Ships. Iedereen kan zorgen voor impact op zijn eigen manier!