Mercy Ships’ drijvende ziekenhuis, de Africa Mercy, is het grootste ziekenhuisschip ter wereld. Het maritieme personeel dat hierop woont en werkt vervult een essentiële rol. Deze mankrachten houden het schip immers operationeel, waardoor we jaarlijks duizenden levens kunnen veranderen en zo onze missie uitvoeren. Op internationale Dag van de Zeevaarder (25 juni) zetten we onze zeevaarders graag extra in het zonnetje. We stellen graag alvast vier enthousiaste maritieme vrijwilligers aan je voor.
‘Ik zou zeevaarders zeker aanmoedigen om aan boord te komen’
Chief Officer Rodrigo Silva
Rodrigo Silva is onze Chief Officer. Hij komt uit Brazilië en houdt zich op het schip bezig met het onderhoud van het dek, de vrachtlading, de behandeling van zoetwater en het varen. En hij leidt ook nog verschillende brandweerteams. Kortom, hij zit niet stil!
‘Eén van de mooiste kanten van mijn vrijwilligerswerk bij Mercy Ships is dat ik iets kan doen waar ik goed in ben en dat ik mijn familie bij me heb. Als zeevaarder moet ik vaak weg van huis en mis ik die dingen die thuis gebeuren met mijn kinderen en mijn partner. Hier aan boord van de Africa Mercy is dat anders: we kunnen hier bij elkaar zijn. Nu kan ik mijn werk doen en aan het einde van de dag teruglopen naar mijn hut, waar mijn familie op me zit te wachten. Dat is echt ongelooflijk.’
Toen we aan Rodrigo vroegen of hij Mercy Ships zou aanbevelen als werkplek aan andere zeevaarders, zei hij zonder twijfel: ‘Ik zou zeevaarders zeker aanmoedigen om aan boord te komen. Hier kun je een zeer verwelkomende werkomgeving verwachten en het is prachtig om te zien wat jouw werk kan bijdragen in het veranderen van levens van de patiënten die we helpen.’
‘Het is een eer en een mooie kans om bij Mercy Ships te werken’
Derde Engineer Joe Biney
Joe Biney komt uit Ghana en is vrijwilliger bij Mercy Ships sinds 1991. Hij werkt aan boord samen met zijn familie. Joe is momenteel Derde Engineer en hij is met zijn team de drijvende kracht achter het schip vanuit de machinekamer. Zeevaarders zoals Joe spelen een belangrijke rol in het mogelijk maken van gratis operaties en het Medical Capacity Building programma. Zonder onze motoren en generatoren zou er geen licht zijn in het ziekenhuis, geen stroom voor de keuken en geen airconditioning om het schip koel te houden.
‘Bij Mercy Ships ben je niet alleen. Je hebt echt steun. Op een groot commercieel schip ben je misschien wel alleen, maar aan boord bij Mercy Ships staan mensen je echt bij. Deze mensen worden je broers en zussen, ze worden je vrienden. In de machinekamer werken we als een team. We hebben één doel waar we allemaal mee werken: om ervoor te zorgen dat mensen hulp krijgen. Het is echt een eer en een mooie kans om bij Mercy Ships te werken.’
‘Hier hoor ik te zijn, daar is geen twijfel over mogelijk’.
Kapitein Taylor Perez
Kapitein Taylor Perez kreeg zijn eerste indruk van Mercy Ships in 1984 toen zijn schip in Hawaii stopte om tanken. Ons voormalige schip, de Anastasis, lag in dezelfde haven en een paar crewleden nodigden hem uit voor een lunch aan boord.
‘Ik was enorm verbaasd over de kwaliteit van de crew en de sfeer aan boord. Ze waren heel indrukwekkend, het was echt een professionele organisatie’ zei hij.
Na die ontmoeting begon Perez met vrijwilligerswerk bij Mercy Ships, als hij vrij was van zijn werk. Sindsdien is hij op ieder schip van Mercy Ships kapitein geweest en is hij nu de kapitein van ons huidige schip, de Africa Mercy.
‘Het schip is het ziekenhuis. Je kan het ziekenhuis niet hebben zonder het schip. De artsen en verpleegkundigen, die zo goed werk leveren, zouden dit niet kunnen doen zonder het schip. Het schip kan niet opereren zonder haar zeelieden. We hebben niet alleen dokters en verpleegkundigen nodig, we hebben matrozen, motor-bestuurders, engineers en professionals nodig die de tijd willen en kunnen nemen om deel te uit maken van dit prachtige systeem.’
‘Ik zou één jaar gaan. Dat is drieënhalf jaar geleden’
HVAC-technicus Ruben Galama
Ruben Galama werkte als werktuigbouwkundig ingenieur in Nederland, voordat hij zich bij Mercy Ships aansloot. Momenteel werkt hij als HVAC-technicus binnen de afdeling hotel engineering.
‘Ik zou in eerste instantie één jaar gaan. Dat is inmiddels drieënhalf jaar geleden. Ik heb geen medische vaardigheden, maar wel de juiste vaardigheden om het schip en het ziekenhuis draaiende te houden. En op die manier kunnen de patiënten wel hun behandeling krijgen. Ik kan de Africa Mercy bijna beschrijven als een soort grote motor waarvan iedereen een tandwiel is. Zo kunnen we hoop en genezing brengen. Ook al zijn we niet allemaal direct betrokken bij de patiënten, we zijn wel onderdeel van het team dat dit mogelijk maakt. Het is zo mooi om mijn capaciteiten te mogen gebruiken om verandering te maken.
Een toekomst met Mercy Ships
Vandaag de dag ziet onze wereld er heel anders uit dan een jaar geleden. We zijn ons nu, meer dan ooit, bewust van de kwetsbaarheid van de gezondheidszorg in veel landen. Voor veel mensen die in West-Afrika leven is de gezondheidszorg niet beschikbaar en is er geen toegang tot de basiszorg. En dit is waarom Mercy Ships bestaat, om de gezondheidszorg te versterken door middel van medische trainingen en begeleidingen en gratis levensveranderende operaties.
Mercy Ships heeft daarbij vrijwilligers zoals jij nodig, die onze schepen kracht geven, nu we onze terugkeer naar Afrika aan het voorbereiden zijn. We hebben professionele maritieme vrijwilligers nodig die niet terugdeinzen voor een nieuwe uitdaging en onderdeel willen zijn van onze missie om medische zorg voor ieder mens toegankelijk te maken.
Wil je meer informatie over een technische/maritieme functie bij Mercy Ships en wil je weten hoe jouw toekomst met Mercy Ships eruit kan zien? Kijk dan op de pagina Vrijwilliger worden.