Inmiddels ben ik weer al een aantal weken aan boord. En in die tijd is er veel verandert!
Mensen die je net hebt leert kennen gaan weg en nieuwe mensen komen aan boord, maar ook veel mensen die met verlof waren zijn terug gekeerd. Deze week is de school weer begonnen waardoor de meeste families ook weer terug aan boord zijn. En de kinderen dus ook, wat erg leuk is want dat zorgt er nog meer voor dat je het gevoel hebt in een klein dorp te zijn in plaats van op een schip.
Tenerife hebben we ook al een beetje kunnen ontdekken en verkennen in de weekenden. Wat uiteraard een leuke afwisseling is. Zo zijn we met een groepje mensen wezen hiken in nationaal park Taganana, sterren wezen kijken in nationaal park El Teide, en de oude stad Garachico bezocht. Wist je dat Tenerife heel divers is qua natuur? De West en Noord kant van het eiland is sub-tropisch en erg groen, maar de Oost en Zuid kant van het eiland waar wij met de GLM liggen is erg droog en kaal. En in het midden ligt de vulkaan El Teide.
Ondertussen ben ik ook lid van de lokale brandweer. Wat in houd dat je 1x in de 3 dagen on-duty bent, dat wil zeggen dat je dan het schip niet af mag omdat je dan oproepbaar bent in geval van een nood situatie. Verder word er iedere week geoefend met alle veiligheids- en brandweer teams om verschillende manieren van brandbestrijding in verschillende locaties op het schip te trainen wat erg leuk en leerzaam is.
Wat moet je nu eigenlijk in de machinekamer doen zolang die boot in Tenerife ligt? Deze vraag heb ik al heel wat keren gehoord inmiddels. Dus dat zal ik proberen uit te leggen. Om te beginnen is de machinekamer hier gigantisch, alles is verschillende malen dubbel uitgevoerd vanwege de veiligheid en vanwege de capaciteit. Omdat aan boord van de GLM heel veel mensen wonen valt deze onder de regels van cruiseschepen. Hierdoor zijn er heel veel extra veiligheids voorzieningen aan boord. Al deze extra systemen moeten goed blijven functioneren en hebben dus op hun tijd onderhoud nodig en moeten ook wekelijks getest worden. De GLM is een splinter nieuw schip en dan ook nog een schip waar er geen een andere van gemaakt is. Hierdoor zijn er nog wat ontwikkelings problemen die bij een nieuw schip voorkomen, dat zijn zogenaamde kinderziektes. Deze kinderziektes worden nu opgelost en verholpen voor dat de GLM terug naar Afrika gaat.
…word vervolgd.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Ha Jaap,
Gaaf om je verhalen te lezen.
Succes daar!
Groetjes Willem & Anneleen