3 uur ‘s nachts, mijn pieper gaat af. Een berichtje om naar de ECR (Engine Control Room) te komen. Snel wat kleren aan, radio mee en naar beneden op dek 2. Daar is Alex, mijn buurman, ook net aangekomen. In zijn nachttenue waar hij snel een overall overheen trekt. We hebben beide pieperdienst deze dagen, hij als werktuigkundige en ik als elektricien. De compressor voor de instrumentenlucht is uitgevallen. Als we niets doen zal de luchtdruk wegvallen en is het gevolg een ‘blackout’. Dan zitten we dus in het donker.
Zonder voeding houd je het niet lang vol
Alles op dit schip werkt op stroom, van het ziekenhuis, het koken, de ventilatie, de vriescellen, het drinkwater, de airco tot en met de 20.000 lampen (waar er altijd wel een paar van stuk zijn). Die stroom wordt opgewekt door de dieselgeneratoren waarvan we er 4 hebben. In de haven hoeft er maar 1 te draaien. Vanaf de generator gaat de elektriciteit naar de transformatoren en het hoofdschakelpaneel (zie foto). Van hieruit worden de afnemers gevoed.
Ik vergelijk het wel eens met de wijnstok en de ranken. De wijnstok als de generatoren en de ranken die gevoed worden vanuit het schakelpaneel. Verliest één van de afnemers de verbinding dan kan deze misschien nog even verder op zijn accu maar het is snel afgelopen.
‘Er heerst een bijzondere rust in de kantine’
Gevonden!
Na anderhalf uur hebben we de oorzaak van het probleem gevonden en een tijdelijke oplossing gemaakt. Overdag moet er iemand mee aan de slag voor een definitieve oplossing. Snel nog even naar de kantine voor een kop thee. Er heerst een bijzondere rust die je overdag niet meemaakt. Een schip met circa 600 mensen aan boord in rust. Enkel een paar mensen van de nachtelijke schoonmaakgroep zie ik en om 5 uur komt de bakker langs.
Ik ga snel terug naar bed om nog een paar uur slaap te pakken. Om 7 uur gaat de wekker, het ontbijt sluit om 7:45. Om 8 uur hebben we de dagopening en bespreken we wat er te doen staat voor het technische team.
Gelukkig hebben we meestal een stille nacht.
Groet vanaf de Global Mercy in Sierra Leone,
Jan Egbert Dijkstra, Elektricien op de Global Mercy