Maar liefst een zeecontainer per twee weken verlaat, normaal gesproken, het Europees Distributiecentrum van Mercy Ships in Rotterdam. Vanuit de haven worden de goederen naar de Africa Mercy verscheept. Wat is de impact van corona op de logistiek? We vragen het aan Paul Tijmons, Warehouse coordinator bij Mercy Ships. Ook spreken we met Rik van Doorn, vrijwilliger bij het supply team aan boord van de Africa Mercy.
Kort geleden werkten Paul en Rik nog samen in het distributiecentrum. Inmiddels is Rik afgereisd naar Africa Mercy in Tenerife, hij heeft getekend voor 1,5 jaar. Na twee weken in quarantaine is hij aan de slag in het magazijn van het schip. ‘We checken wat de afdelingen nodig hebben en brengen dat langs. In de middag houd ik mij bezig met voorraden tellen, uitpakken en bestellen.’
De matrassen die hij in Rotterdam klaar maakte voor verscheping, pakt hij in het magazijn van Africa Mercy weer uit. Ook de enorme hoeveelheid mondkapjes, desinfectie- en schoonmaakmiddelen gaat opnieuw door zijn handen. Rik zorgt ervoor dat ze op de juiste plek terecht komen. ’Het praktisch ondersteunen en helpen van mensen, dat past bij mij.’
Niet vergeten
De motivatie van Rik wordt ook door Paul herkend. ’De juiste middelen, op het juiste moment op de juiste plaats afleveren. Zodat de mensen op het schip en in het veld hun werk goed kunnen doen. Daar word ik blij van’. Terwijl het kantoorpersoneel vanuit huis werkt, komen hij en een collega dagelijks naar het enorme magazijn van het distributiecentrum in Rotterdam: ’Ik schat de oppervlakte op zo’n 800 vierkante meter’. Driehoog staan de goederen, afkomstig uit heel Europa, opgestapeld: toiletpapier, beddengoed, scheepstouwen… ‘Er gaat minder voorraad naar het schip, maar des te meer beschermingsmateriaal naar de partners van Mercy Ships in Afrika’, constateert Paul. ‘We laten zien dat we ze niet vergeten.’