Vanuit Nederland werkt hij mee aan de special deliveries voor de ziekenhuisschepen: magazijnmedewerker Johan Moerman
Bekijk alle verhalenJohan Moerman is inmiddels twee jaar magazijnmedewerker bij het Europees Distributiecentrum van Mercy Ships. Hij doet dit met heel veel plezier. Hij vertelt ons wanneer hij in het logistieke proces in beeld komt en hoe hij dan te werk gaat. Ook vertelt hij over speciale post die vanuit Rotterdam naar Sierra Leone en Madagaskar wordt verzonden. Leest u mee?
In het magazijn
Vanaf de ziekenhuisschepen worden de producten besteld bij mijn collega’s van het inkoopteam in Rotterdam. Als de bestelde producten bij het distributiecentrum in Rotterdam afgeleverd worden, dan neem ik ze in ontvangst. Ik zet de producten binnen in het magazijn, ik label ze met de interne barcodes en boek de voorraad in in het voorraadsyteem. Dit systeem matcht ook heel handig met het voorraadsysteem op de schepen. Daarna zet ik de producten in de stellingen en wachten we op de volgende container.
Special Delivery
De missie van Mercy Ships begint in Nederland. Elke week sturen we vanuit Rotterdam containers vol medische en maritieme goederen naar onze ziekenhuisschepen in Afrika. Doneer voor een ‘Special Delivery’ en ontdek hoe jouw donatie medische zorg mogelijk maakt.
Verschillende typen containers
Ondertussen bedenken we met het logistieke team in welke zeecontainer we welke spullen gaan verschepen. Aan de hand daarvan bestellen we een bepaald type container: een koelcontainer of gewone container van 6 of 12 meter.
Speciale post
We versturen ook nog hele speciale post. Wij verzamelen hier in Rotterdam de “crewmail” voor de Europese vrijwilligers aan boord. Dat zijn pakketjes of post van families en vrienden die een bemoedigend kaartje of cadeautje willen sturen naar degene die ze soms maanden of jaren moeten missen. Deze speciale post gaat met de zeecontainer of luchtvracht mee en levert de vrijwilligers aan boord bijzondere momenten op waardoor ze weer even verbonden zijn met het thuisfront.
‘Wij vervoeren ook nog hele speciale post. Wij verzamelen en versturen de ‘crewmail’ voor de Europese vrijwilligers aan boord van de ziekenhuisschepen.’
Luchtpost
Als niet alle producten in één zeecontainer passen, dan boeken we meestal een extra container. Maar er zijn ook producten die niet kunnen wachten. Bij urgente bestellingen kiezen we voor luchtvracht. Per luchtvracht worden vaak medische en technische goederen vervoerd zoals infuusnaalden of onderdelen voor onze biomedisch technicus om medische apparatuur te repareren. Dan blijft de apparatuur in het ziekenhuis veilig en goed functioneren.
Passen en meten
Elke drie weken gaat er een zeecontainer naar de Global Mercy en de Africa Mercy. Ter voorbereiding gaan we de spullen alvast pelletiseren. Dat is alvast efficiënt voorverpakken van goederen op houten pallets. Iedere pallet heeft een maximumgewicht en hoogte in verband met het maximum tilvermogen van de liften op de schepen. We maken van de ingeladen zeecontainer een plattegrond zodat het makkelijker is om aan boord te lossen.
Inlaadlogica
Als de zeecontainer op de vrachtwagen arriveert, vul ik samen met collega’s de container binnen twee uur. Daar komt ook wat logica bij kijken. Je kunt een container niet zomaar vullen. Zware dingen laden we bijvoorbeeld aan beide zijden zodat de container niet kantelt als hij van en op het vracht- en ziekenhuisschip geladen moet worden.
‘Je kunt een container niet zomaar vullen. Zware dingen laden we bijvoorbeeld aan beide zijden zodat de container niet kantelt als hij van en op het vracht- en
ziekenhuisschip geladen moet worden.’
Een lange zeereis
De vrachtwagen brengt de zeecontainer vervolgens naar de haven van Rotterdam of Antwerpen waar het een flinke zeereis tegemoet gaat. Naar Sierra Leone duurt het momenteel 6 weken voordat de zeecontainer aankomt. Naar Madagaskar is dit momenteel 8 tot 10 weken. Eenmaal bij onze schepen pakt de supply manager met zijn team het uitpakken van de zeecontainer en het bevoorraden van het ziekenhuisschip verder op. Dat is een functie die – als de kans zich voordoet – ik ook zeker eens zou willen meemaken.