Wereldwijde organisatie Mercy Ships heeft een groot distributiecentrum in de wereldhavenstad van een klein kikkerlandje
Bekijk alle verhalenEen interview met Marnix Paul (in het midden op bovenstaande foto). Hij werkt bij Mercy Ships op het kantoor in Rotterdam en is manager van twee teams: Inkoop en Logistiek. Deze teams regelen de bevoorrading van de ziekenhuisschepen vanuit Nederland. Daarnaast is Marnix de eindverantwoordelijke van het Europees Distributiecentrum (EDC) van Mercy Ships. Hij vertelt over de rol van het distributiecentrum in Nederland en waarom het EDC zich juist in ons kleine kikkerlandje bevindt.
Wat doet een distributiecentrum van Mercy Ships?
Mercy Ships heeft 16 landenkantoren en twee distributiecentra. De landenkantoren zorgen nationaal voor naamsbekendheid en het werven van vrijwilligers en fondsen. Distributiecentra zorgen voor inkoop van goederen en de bevoorrading van de beide ziekenhuisschepen. De inkoop en verscheping van goederen gebeurt vanuit zowel Amerika als Europa (Nederland). Beide distributiecentra verschepen ongeveer 60 containers per jaar naar de ziekenhuisschepen in Afrika.
Special Delivery
De missie van Mercy Ships begint in Nederland. Elke week sturen we vanuit Rotterdam containers vol medische en maritieme goederen naar onze ziekenhuisschepen in Afrika. Doneer voor een ‘Special Delivery’ en ontdek hoe jouw donatie medische zorg mogelijk maakt.
Waarom bevindt het EDC zich in Nederland?
Het is eigenlijk historisch zo bepaald. Het eerste ziekenhuisschip van Mercy Ships, de Anastasis, legde vroeger vaak aan in Rotterdam. Als het schip dan toch in Rotterdam was, werd er gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de bevoorrading te doen. Maar Rotterdam is natuurlijk ook een handige locatie omdat het een havenstad is, veel maritieme industrie heeft en een knooppunt is van de internationale handel. Levensmiddelen en goederen zijn hier makkelijk verkrijgbaar. Circa 70% van alle artikelen die aan boord gebruikt worden, worden in Europa ingekocht en vanuit Nederland verscheept.
‘Een distributiecentrum in Rotterdam is historisch zo bepaald. De Anastasis legde vroeger vaak aan in Rotterdam en werd gelijk bevoorraad.’
Welke producten worden in Europa en welke producten worden lokaal ingekocht?
In Europa kopen wij circa 3.000 verschillende artikelen per jaar in: medische artikelen voor operaties en technische artikelen voor onderhoud aan apparatuur of het schip. Maar bijvoorbeeld ook schoonmaakmiddelen en levensmiddelen.
Versproducten zoals aardappelen, eieren, groenten en fruit worden lokaal ingekocht omdat ze de lange reis niet goed overleven. Ze worden ingekocht bij een schipbevoorrader in de lokale haven. Dat is als het ware de supermarkt in de haven.
Door deze manier van bevoorraden ontzorgen wij de vrijwilligers aan boord zodat zij lokaal niet hoeven zoeken naar producten, en is er zekerheid van beschikbaarheid voor onmisbare artikelen zoals medicatie.
Hoe gaat team Inkoop te werk?
We werken met twee teams: Inkoop en Logistiek. Team Inkoop werkt hoofdzakelijk vraaggestuurd. Orders komen vanaf de schepen binnen bij ons kantoor in Rotterdam. De inkoper gaat voor zijn of haar specialisme op zoek naar de juiste prijs en kwaliteit van het specifieke product. We vergelijken leveranciers, levertijden en alternatieve producten.
Maar we doen ook het herbevoorraden van items die altijd nodig zijn, zoals desinfectiemiddel. Daar weten we het verbruik van en daar maken we een inkoopplanning op. Die artikelen gaan standaard met iedere zending mee.
Hoe gaat team Logistiek te werk?
In het magazijn worden de producten ontvangen en gelabeld met interne barcodes voor de vindbaarheid in de opslagruimtes. Het labelen hoeven ze dus aan boord niet meer te doen. Ook hier is deel van ons werk het ontzorgen van de vrijwilligers aan boord.
Sommige artikelen worden opgeslagen in ons magazijn. Wat veel mensen niet beseffen, is dat de schepen relatief beperkte opslagruimten hebben. Daarom fungeert ons magazijn ook als opslagruimte. Wij sturen regelmatig kleine aanvullingen voor de voorraad op.
Worden er ook wel eens producten gesponsord?
Een paar keer per week worden er door leveranciers die onze missie een warm hart toedragen, goederen gedoneerd. En nog vaker wordt er korting op producten gegeven die we bestellen. Laatst was er een leverancier die over een factuur van € 10.000 zei: “laat de betaling maar zitten”. Dat vind ik echt een ontzettend mooi gebaar.
‘Laatst zei een leverancier: laat de betaling van €10.000 maar zitten. Dat vond ik een ontzettend mooi gebaar!’
Wat is het meest ingewikkelde van het logistieke proces?
Het inkopen van goederen uit landen die geen lid zijn van de Europese Unie, zoals Noorwegen, brengt vaak veel formaliteiten met zich mee. Ik vergelijk dit proces ook wel met het doen van je belastingaangifte, maar dan bij íedere zending opnieuw.
Maar formaliteiten zien we ook bij het verschepen van containers naar Afrika. Als de Global Mercy of Africa Mercy een nieuwe werkperiode start en van land wisselt, dan gebeurt het weleens dat containers geblokkeerd staan in de haven van aankomst. Ze wachten op een check van de inhoud voordat ze het land in mogen. Dat zijn de grootste hindernissen.
Hoe werken jij en je teams mee aan de levensveranderende operaties van Mercy Ships?
Wij leveren allerlei producten die allemaal bijdragen aan kunnen opereren van patiënten op de ziekenhuisschepen. Soms bestellen en verschepen we bijvoorbeeld ook schroeven voor een generator die het schip van stroom voorziet. Schroeven zul je denken? Maar als je geen stroom hebt kun je niet opereren. Al het werk van het EDC draagt uiteindelijk écht bij aan de missie om door operaties en trainingen de hoop en genezing te brengen. En elke donatie, financieel of het kosteloos leveren van goederen, maakt dat mede mogelijk!
‘Elke donatie, financieel of het kosteloos leveren van goederen, maakt onze missie mogelijk!’