#3 De Machinekamer
Ga naar de pagina van Jaapjan MierasHoi Allemaal,
Wat leuk dat jullie weer de tijd nemen om iets te lezen over mijn belevenissen en ervaringen aan boord van de Global Mercy.
Ik wil jullie in deze blog iets meer vertellen over de technische werkzaamheden die we de laatste tijd uitgevoerd hebben. Maar daarvoor moet ik eerst iets meer vertellen over hoe de machinekamer in elkaar zit.
De Global Mercy is een Diesel-Elektrisch schip, Wat is dat nu? En wat is dat nu anders als een normaal schip zult u vast denken? Zoals we allemaal wel weten denk ik, worden de meeste schepen voortbewogen door een schroef die aangedreven word door een dieselmotor. Echter de Global Mercy heeft 2 schroeven en 4 Dieselgeneratoren. De Dieselmotoren zijn ieder gekoppeld aan een generator die elektriciteit opwekken voor het gehele schip, de schroeven worden aangedreven door Elektromotoren (motors die draaien d.m.v. Elektriciteit) de Dieselmotors zitten dus niet vast aan de schroef. Als de GLM in de haven ligt draait er normaal maar 1 Dieselgenerator, dit is genoeg om het gehele schip van stroom te kunnen voorzien. Maar zodra we naar Afrika gaan moeten de schroeven het schip door het water stuwen, dit kost heel veel energie en daarom moeten er dan 3 Dieselgenerator draaien. De 4e Dieselgenerator blijft Stand-By voor het geval er een probleem is met 1 van de andere 3 Dieselgenerators. Doordat we dus niet alle 4 de Dieselgenerators tegelijk gebruiken kunnen we dus altijd onderhoud en reparaties uitvoeren aan 1 van de Dieselmotoren zonder dat het schip en ziekenhuis daar hinder van ondervindt. Bijvoorbeeld, laatst hebben verstuivers uit een Dieselmotor gestest. De verstuivers zorgen ervoor dat de brandstof in de motor ingespoten word. Om hier onderhoud aan uit te voeren wordt de motor gestopt, de verstuivers uit de motor gehaald, vervolgens testen we ze in de werkplaats op een juiste werking en indien nodig vervangen we onderdelen in de verstuiver, waarna ze weer in de motor worden gemonteerd.
Omdat de GLM straks voor een lange periode naar Afrika gaat, moeten er natuurlijk ook veel reserve onderdelen aanboord zijn. Want in Afrika is het niet altijd even makkelijk om nieuwe onderdelen aanboord te krijgen, dit kan soms wel even duren. Om te zorgen dat dit straks allemaal goed geregeld is, zijn we nu bezig met een heel uitgebreid onderhoudsprogramma te bouwen. Hier komen alle reserve onderdelen in, de hoeveelheid, wanneer je welk onderhoud moet uitvoeren, technische gegevens van alle apparatuur in de machinekamer etc. etc. etc. dit is dan ook een onderdeel waar ik afgelopen tijd veel bij betrokken ben geweest, 1 van mijn taken was om door de gehele machin
ekamer alle soorten, maten en types manometers te noteren, technische gegevens van heel veel verschille
nde machines verzamelen etc. etc. Door al deze informatie te verzamelen is het voor de 2e machinist mogelijk om de juiste onderdelen alvast te bestellen zodat die aan boord zijn voordat we naar Afrika gaan.
Hopelijk heb ik jullie wat wijzer kunnen maken wat betreft de machinekamer en de werkzaamheden die we nu uitvoeren in Tenerife. Als je vragen hebt of meer wilt weten over de machinekamer, laat het maar weten in de reacties.
Tot later…..!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Beste,
Ik ben Elias Lammens, ik zit in het eerste middelbaar en voor school ben ik bezig aan een presentatie over Mercy Ships. Ik wilde mijn medeleerlingen graag vertellen over de motor van het schip en na het lezen van deze blog had ik wel al een idee over hoe de machinekamer er uitziet maar ik zoek nog een foto of tekening om het makkelijker te kunnen uitleggen en zodat het ook duidelijker is voor mijn medeleerlingen. Ik heb op het internet zitten te zoeken maar kan zo’n foto of tekening van de motor nergens vinden.
Ik vroeg me af of u misschien een foto of tekening heeft van de motor van de Global Mercy zodat ik kan uitleggen hoe het schip wordt aangedreven.
Alvast bedankt en ik heb erg genoten van deze blog!!
mvg,
Elias Lammens
Leerling DEMET leuven
elias.lammens@demetleuven.eu
Wat voor merk en type thrusters zitten er in Jaap?
Beetje naar je zin daar?
Technisch zal het vast lukken. Gaan de contacten met de rest van de bemanning ook goed.
Groeten vanuit de Veerhaven
Mooi werk hoor, je zal vast nog wel veel leren daar. Groetjes van je vader
Gaaf man, succes daar
Groeten uit zeeland
Mooi om te lezen Jaap😀
Groeten uut Zeeland